Historical-experimental approach to electricity and electromagnetism in Chemistry classes in high school

Keywords: Didactic sequence, Electricity and electromagnetism, Historical context

Abstract

This paper presents a didactic sequence (DS) on electricity and electromagnetism applied to first-year students of the Federal Institute of Technology of São Gonçalo. This SD was elaborated to include historical aspects in the development of this area of knowledge, as well as videos and experiments. The students indicated that they had approved the class, being motivated by the dynamics performed and, according to the mind maps they made after the class, it is possible to say that several contents were learned by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Discente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Colaboradora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ).

Antonio da Silva Florencio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

 

Priscila Tamiasso-Martinhon, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química, IQ/ UFRJ; Docente do CEEQuim/ UFRJ; Docente do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI/ UFRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química (PEQui/ UFRJ). Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Água (NAB/ UFF). Coordenadora do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ). E-mail: pris-martinhon@hotmail.com.

Célia Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química, IQ/ UFRJ; Docente do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI/ UFRJ); Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Pesquisadora do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ) e do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Água (NAB/ UFF). Coordenadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA). E-mail: sousa@iq.ufrj.br.

Angela Sanches Rocha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Docente do Departamento de Físico-Química (IQ/ UERJ). Pesquisadora Extensionista em Pedagogia Social. Coordenadora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Química da UERJ (PPGQ/ UERJ); Pesquisadora Colaboradora do Núcleo de Estudos em Biomassa e Gerenciamento de Águas (NAB/ UFF); Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquímica, Saúde, Ambiente e Arte (GIEESAA) e do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEPEC/ UFRJ). E-mail: angela.sanches.rocha@gmail.com.

References

ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. G. Improving science teachers’conceptions of nature of science: a critical review of literature. International Journal of Science Education, v. 22, n. 7, p. 665-701, 2000.

BACHELARD, G. Formação do Espírito Científico. São Paulo, 1996.

BUZAN, T. Mapas Mentais: Métodos criativos para estimular o raciocínio e usar ao máximo o potencial do seu cérebro. 1 Ed. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2009.

CHASSOT, A. I. Alquimiando a Química. Química Nova na Escola n. 1, p. 20 1995.

DOS SANTOS, S. R. L.; DA SILVA, F. L. A.; MELO, L; G. G.; SANTANA, D. O. História da eletricidade e suas aplicações atendendo ao ensino de física. Anais do Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 2016.

GUERRA, A.; REIS, J. C.; BRAGA, M. Uma abordagem histórico-filosófica para o eletromagnetismo no ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 21, p. 224, ago. 2004.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n.3, p. 198, 2009.

OKI, M. DA C. M., MORADILLO, E. F. O ensino de história da química: Contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação, v. 14, n. 1, p. 67-88, 2008.

TONIDANDEL, D. A.; DE ARAÚJO, A. E. A.; BOAVENTURA, W. C. História da Eletricidade e do Magnetismo: da Antiguidade à Idade Média. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 4, p. e4602, 2018.

TORT, A.C. Dois problemas práticos de Eletricidade Vitoriana e sua discussão no ensino secundário e universitário. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 2, 2304, 2009.
Published
2019-12-13
How to Cite
Pereira, J., da Silva Florencio, A., Tamiasso-Martinhon, P., Sousa, C., & Sanches Rocha, A. (2019). Historical-experimental approach to electricity and electromagnetism in Chemistry classes in high school. Scientiarum Historia Magazine, 2, 11. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v2i0.99
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade