Narratological thinking as episteme of the logical-systemic code language
Abstract
We herein analyse the narrative thinking as a correlate of logical mathematical constructs evident through intelligent games. We propose psychomotricity articulated with children's literature as a way to create an active environment of oral, body and psychological expression for the child´s cognitive-affective integral development. An interdisciplinary team applied two intelligent games to students of elementary school in the city of Rio de Janeiro, at the National Week of Science and Technology of UFRJ, and confirmed the need for such a proposal to enable the logical-systemic narrative thinking and thereby form critical citizens who participate in a literate society.
Downloads
References
ALMEIDA, G.P. Teoria e Prática em Psicomotricidade jogos, atividades lúdicas, expressão corporal e brincadeiras infantis. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2008.
AUCOUTURIER, B. O Método Aucouturier: fantasmas de ação e prática psicomotora. Aparecida SP, Ideias & Letras, 2007. p.318.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília, 1997.
FARIAS, G.B. Relação mútua entre elementos da criatividade e competência em informação, Inf. & Soc.:Est.,
João Pessoa, v.28, n.2, p. 49-62, maio/ago. 2018. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/73d6/61614624129ac42fb39178b85c1b298e3720.pdf.
Acesso em: 16 nov. 2019.
GANCHO, C. V. Como Analisar narrativas. Ática, 1991.
GUILFORD, J.P. Creativity. American Psychologist, v. 5, n. 9, p. 444–454, 1950. ___________. The nature of human intelligence. McGraw-Hill, 1967.
LEBOVICI, S.; DIATKINE, R. Significado e Função do Brinquedo na Criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985, p,12.
LIMA, A.; CATELLI, R. Jr. INAF Brasil 2018, Resultados preliminares. Instituto Paulo Montenegro, ação social do IBOPE, 2018. Disponível em: http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf. Acesso em: 16 nov. 2019.
MARQUES, C.V.M.; TOLLA, C. E.; MOTTA,C.; VRABL, S.; LAPOLLI, F.; ÂNGELO, L.; DAFLON, L..Avaliação de crianças deficientes visuais através de jogos neuropedagógicos. Revista Brasileira de Computação Aplicada v.2, n.1 p.28-40. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/307705491_Avaliacao_de_Criancas_Deficientes_Visuais_atraves_de_
Jogos_Neuropedagogicos. Acesso em: 15 nov. 2019.
____. EICA - estruturas internas cognitivas aprendentes: Um modelo neuro-computacional instanciando o sistema pessoa em espaços dimensionais, Rio de Janeiro: UFRJ/COPPE, 2017.
____. Game Inteligente: conceito e aplicação, SJEEC, XIII seminário, 2015. Disponível: https://www.revistas.uneb.br/index.php/sjec/article/view/1255/864. Acesso em: 18 nov. 2019.
MAURANO, L.M.S; HENNING, L.M.P. O pensamento reflexivo e a formação de pesquisadores em educação. Revista online do GT de Pragmatismo, ano VI, nº 3, 2015 [p. 27/46]. Disponível em: http://gtpragmatismo.com.br/wp-content/uploads/2015/12/3-Laura-Maurano-2015-ARTIGO-Redescricoes-Enviado-11.12.2015.pdf. Acesso em: 19 nov. 2019.
PIAGET, J. O Nascimento da Inteligência na Criança. Guanabara, 1987.
PAGNI, P.A. (2009). Dimensão estética, linguagem e comunicação na experiência educativa: divergências entre Dewey e Adorno. Educação e filosofia, 23(46), 169-188. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/dimensao-estetica-linguagem-e-comunicacao-na-experiencia-educativa-divergencias. Acesso em: 18 nov. 2019.
OLIVEIRA, R.C. Corpo e cultura: um olhar a partir do pensamento complexo de Edgar Morin. Scientiarum Historia XI, 2018. Disponível em: https://www.2018.sh.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1539731837_ARQUIVO_ScientiarumXI2018.pdf. Acesso em: 21 nov. 2019.
SEMINÉRIO, F.L.P. Infra-estrutura da cognição (II): linguagens e canais morfogenéticos.- Rio de Janeiro: FGV, ISOP, 1985. (Cadernos do ISOP; 8).
SEMINÉRIO, F.L.P. Elaboração dirigida: um caminho para o desenvolvimento metaprocessual da cognição humana. Rio de Janeiro, ISOP, 1987. (Cadernos do ISOP; 10).
SHIMAMURA, A.; METCALFE, J. Metacognition: Knowing about Knowing. Cambridge: Massachusset Institute of Tecnology, 1992.
VAN DIJK, T. La ciencia del texto: un enfoque interdiciplinario. Barcelona/ Buenos Aires: Ediciones Paidós, 1978.
XAVIER, J.F.J. A psicogenética: demarcando os processos da vida. Tremembé, SP: VespeR Editora, 2004.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.