Plots in complexity
a history about a "gaming station"
Abstract
The history of Sony's first console, the Playstation, was involved in the most diverse types of situations imaginable. Complex plots and narratives, through dreamed-up partnerships with various players in the global video game industry that were ultimately denied out of fear, doubt and disdain. The adversities encountered in this story served as fuel for the Japanese multinational's console to not only see the light of day, but also ended up creating a commercial monster created by its own rivals, which would change many aspects of the global electronic games market.
Downloads
References
Angus, Jeffrey. InfoWorld. CD -R; out of the oven and piping hot, v. 26, n. 23, p. 120, 6 jun. 1994.
Anselmo, Luciana. Blast from the Trash: A trilogia Zelda do CD-i. 2 fev. 2013. GameBlast. Disponível em: https://www.gameblast.com.br/2013/02/blast-from-trash-trilogia-zelda-do-cd-i.html. Acesso em: 29 jun. 2022.
BBC NEWS. Compact disc hits 25th birthday. 17 ago. 2007. Disponível em: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6950845.stm. Acesso em: 22 jun. 2022.
Borba, Álvaro; Lesnovski, Ana. Canal Meteoro Brasil - Jogado no Brasil: Quando aprendemos a jogar Videogame. Jogado no Brasil: Quando Aprendemos a jogar Videogame. Curitiba: Canal Meteoro Brasil, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ezgiq6vjCb0. Acesso em: 26 ago. 2021.
Borba, Álvaro; Lesnovski, Ana. Canal Meteoro Brasil: PlayStation - Jogado no Brasil #03. Jogado no Brasil: Quando Aprendemos a jogar Videogame. Curitiba: Canal Meteoro Brasil, 31 mar. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SWBnZmTpV20. Acesso em: 28 ago. 2021.
Bryant, Adam. COMPANY NEWS; Sega Links With Sony to Make CD Video Games. The New York Times, New York, , seç. Section D - Business, p. 1, 21 maio 1992. .
CANAL ANTHONY P. E3 1995. Los Angeles: [s. n.], 29 jan. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Op5EkC7GbxQ. Acesso em: 6 jul. 2022.
CANALTECH. Sem E3, a gente ainda precisa de eventos de games? - Podcasts - Canaltech. Porta 101. Santo André: [s. n.], 27 jun. 2022. Disponível em: https://canaltech.com.br/podcast/porta-101/sem-e3-a-gente-ainda-precisa-de-eventos-de-games-3923/. Acesso em: 5 jul. 2022.
Carbayeda, Rafael. El CD-ROM de Super Nintendo. 28 set. 2007. ion litio. Disponível em: https://www.ionlitio.com/el-cd-rom-de-super-nintendo/. Acesso em: 28 jun. 2022.
ENGADGET. We Turned on the “Nintendo PlayStation” - YouTube. 6 nov. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=o9ThTxiqx30&t=216s. Acesso em: 29 jun. 2022.
Felipe, Gregory. A história do PlayStation - Uma soberania absoluta. 22 mar. 2021. Oficina da Net. Disponível em: https://www.oficinadanet.com.br/games/35742-a-historia-do-playstation. Acesso em: 21 jun. 2022.
Ferreira, Thiago de Melo. PIRATARIA: COMO O VIDEOGAME FOI JOGADO NO BRASIL. 2022. 132 f. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: http://www.hcte.ufrj.br/docs/dissertacoes/2022/thiago_melo_ferreira_hcte_2022.pdf. Acesso em: 11 ago. 2023.
Guerra, Rodrigo. “Two ninety nine”: as três palavras que destruíram o Saturno. 7 jun. 2021. The Enemy. Disponível em: https://www.theenemy.com.br/retro/e3-sega-saturn-playstation. Acesso em: 7 jul. 2022.
Harris, Blake J. A Guerra dos Consoles - Sega, Nintendo e A Batalha Que Definiu Uma Geração. 1. ed. Rio de Janeiro: Instrínseca, 2015. v. 1, (1, 1).
Kalinske, Tom. Tom Kalinske: Building Gaming and Entertainment Companies. [S. l.: s. n.], 11 jan. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Kr7_lJ7J6T8. Acesso em: 30 jun. 2022.
Lai, Richard. We turned on the Nintendo PlayStation: It’s real and it works. 6 nov. 2015. Engadget. Disponível em: https://www.engadget.com/2015-11-06-nintendo-playstation-is-real-and-it-works.html. Acesso em: 29 jun. 2022.
Lemes, Daniel. A história do Philips CD-i. 28 jan. 2014. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/historia-dos-videogames-philips-cd-i/. Acesso em: 29 jun. 2022.
Lemes, Daniel. A história do PlayStation. 14 mar. 2015. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/historia-do-playstation-console/. Acesso em: 30 jun. 2022.
Lemes, Daniel. A história do Sega Saturn - introdução. 1 jul. 2018a. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/historia-do-sega-saturn/. Acesso em: 4 jul. 2022.
Lemes, Daniel. A história do Sega Saturn - parte 2. 1 jul. 2018b. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/a-historia-do-sega-saturn-parte-2/. Acesso em: 5 jul. 2022.
Lemes, Daniel. A história do Sega Saturn - parte 3. 1 jul. 2018c. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/a-historia-do-sega-saturn-parte-3/. Acesso em: 6 jul. 2022.
Lemes, Daniel. A história do Sega Saturn - parte 5 (final). 1 jul. 2018d. Memória BIT. Disponível em: https://www.memoriabit.com.br/a-historia-do-sega-saturn-parte-5-final/. Acesso em: 6 jul. 2022.
MAD BROS MEDIA. Mad Bros Media: INTERVIEW WITH TERRY DIEBOLD Nintendo/Playstation Console. [S. l.: s. n.], 25 jul. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GJugTTG6VSY. Acesso em: 29 jun. 2022.
Mistrello, Lucas Palma. P. SNES CD e o início de uma rivalidade histórica. 20 maio 2015. Nintendo Blast. Disponível em: https://www.nintendoblast.com.br/2015/05/fail-snes-cd-inicio-rivalidade.html. Acesso em: 15 jun. 2022.
Monteiro, Rafael. Nintendo PlayStation é vendido por mais de R$ 1 milhão e quebra recorde. 10 mar. 2020. TechTudo. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/noticias/2020/03/nintendo-playstation-e-vendido-por-mais-de-r-1-milhao-e-quebra-recorde.ghtml. Acesso em: 29 jun. 2022.
Moté, Wallace. SONY: conheça a história da gigante nipônica desde a sua fundação - TudoCelular.com. 17 out. 2014. Disponível em: https://www.tudocelular.com/sony/noticias/n44015/sony-historia.html. Acesso em: 21 jun. 2022.
Oliveira, Matheus Senna de. Cartuchos x Discos: uma eterna disputa no mundo dos games. 25 maio 2018. GameBlast. Disponível em: https://www.gameblast.com.br/2018/05/cartuchos-discos-eterna-disputa.html. Acesso em: 15 jun. 2022.
Oliveira, Jones. A História dos Vídeo Games #22: o filho prodígio da Sony, o PlayStation. 2 abr. 2011. Nintendo Blast. Disponível em: https://www.nintendoblast.com.br/2011/04/historia-dos-video-games-22-o-filho.html. Acesso em: 22 jun. 2022.
Peixoto, Marcelo M. “D2”. Marcelo D2 - Loadeando (Video Clip). [S. l.]: Vevo, 24 out. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BqT8q-IA4Fo. Acesso em: 5 jul. 2022.
Pinheiro, Jessica. Nintendo PlayStation: a parceria promissora que deu muito errado - e muito certo. 28 nov. 2019. The Enemy. Disponível em: https://www.theenemy.com.br/playstation/a-historia-do-prototipo-nintendo-playstation. Acesso em: 28 jun. 2022.
Pohlmann, Ken C. Principles of Digital Audio, Sixth Edition. 6a edição. New York: McGraw-Hill/Tab Electronics, 2010.
Reilly, William. Overvuew of Compact Disc Standards, Including CD-ROm, Cd Write One, and Photo CD. Proceedings of the 5th Annual Federal Depository Library Conference, n. 5, p. 150, 15 abr. 1996. .
Reva, João Gustavo. Sony: como um “cão rejeitado” pela SEGA e Nintendo virou um gigante gamer. 26 jul. 2013. Tecmundo. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/sony/42476-sony-como-um-cao-rejeitado-pela-sega-e-nintendo-virou-um-gigante-gamer.htm. Acesso em: 21 jun. 2022.
SONY GROUP CORPORATION. Genryu : Sony 50th Anniversary. First edition. [S. l.]: Sony Corporation, 1996.
SONY GROUP CORPORATION. Sony Group Portal - Sony History. 2022a. Disponível em: https://www.sony.com/en/SonyInfo/CorporateInfo/History/SonyHistory/. Acesso em: 21 jun. 2022.
SONY GROUP CORPORATION. Sony Group Portal - Sony History Chapter1 Rebuilding from the Ashes. 2022b. Disponível em: https://www.sony.com/en/SonyInfo/CorporateInfo/History/SonyHistory/1-01.html. Acesso em: 21 jun. 2022.
STORY MODE. VOCÊ LEMBRA DA SONY IMAGESOFT? | Story Mode #17. [S. l.: s. n.], 16 jan. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=of4B4JoXot8. Acesso em: 7 abr. 2022.
Surhone, Lambert. M.; Tennoe, Mariam T.; Henssonow, Susan F. (Orgs.). CD-ROM XA. [S. l.]: Betascript Publishing, 2010.
WIKIPEDIA. Compact Disc and DVD copy protection. In: Wikipedia. [S. l.: s. n.], 29 jan. 2021. Disponível em: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Compact_Disc_and_DVD_copy_protection&oldid=1003563210. Acesso em: 27 jun. 2022.
WIKIPEDIA. List of Compact Disc and DVD copy protection schemes. In: Wikipedia. [S. l.: s. n.], 12 mar. 2022a. Disponível em: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=List_of_Compact_Disc_and_DVD_copy_protection_schemes&oldid=1076740961. Acesso em: 27 jun. 2022.
WIKIPEDIA. Sony Imagesoft. In: Wikipedia. [S. l.: s. n.], 23 mar. 2022b. Disponível em: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sony_Imagesoft&oldid=1078787091. Acesso em: 22 jun. 2022.
ZERO QUATRO MEDIA. Stefano Arnhold [parte 2]: A parceria entre a TecToy e Sega do Japão [ZeroQuatroMidia]. Modo Co-Op. [S. l.: s. n.], 28 jul. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lRhVLPpUTqA. Acesso em: 4 set. 2019.
Copyright (c) 2025 Scientiarum Historia Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.