Museu de mim: o instagram e o legado memorialístico

Keywords: Instagram, Social memory, Digital photografy, Social networks

Abstract

This article presents a reflection about the use of the social network Instagram and its consequences for collective and individual memory. It is known that users of social networks are not always concerned with the truth of what is posted, especially when it comes to personal photographs: only what is good deserves to be posted not the totality of what was lived, but an edited, thoughtful, filtered fragment of what is real. These are tendencies of a significant fraction of social networks profiles, which are thus based on pseudoreal facts. If Instagram is a form of personal memory, what kind of record is being left for the future? These and other issues that will guide this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FHOX. Instagram: Brasil é o segundo em número de usuários no mundo. 2017. Disponível em: <https://fhox.com.br/negocios/instagram-brasil-e-o-segundo-em-numero-de-usuarios-no-mundo/> Acesso em: 17 nov. 2019.

HISTÓRIA DA FOTOGRAFIA DIGITAL. História da fotografia digital. Instituto Português de Fotografia. 2017. Disponível em: <https://www.ipf.pt/site/historia-fotografia-digital/> Acesso em: 04/12/2019. (REFERÊNCIA NÃO CITADA NO CORPO DO TEXTO)

INSTAGRAM. Disponível em: https://about.instagram.com/about-us. Acesso em:

nov. 2019. (REFERÊNCIA NÃO CITADA NO CORPO DO TEXTO)

KOSSOY, B. Fotografia e história. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

LE GOFF, J. História e memória. 5ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

LIMA, S.F.; CARVALHO, V.C. Fotografias: usos sociais e historiográficos In: PINSKY, Carla Bessanezi; LUCA, Tania Regina de. (Orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.

NORA, P. Entre memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, dez. 1993.

OLIVEIRA, E.M. Da fotografia analógica à ascensão da fotografia digital. Covilhã: Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, [2006]. 8 p. Disponível em: <http://bocc.ubi.pt/pag/oliveira-erivam-fotografia-analogica-fotografia-digital.pdf>. Acesso em: 30 set. 2012.

SANTOS JUNIOR, N.B. Fotografia e Memória: contra a ação do tempo, foto fortalece tradição das técnicas de memorização. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE COMUNICAÇÃO, CULTURA E MÍDIA, 5., 2008, São Paulo. SP.Anais... [S.l], 2008. (REFERÊNCIA NÃO CITADA NO CORPO DO TEXTO)

SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

SILVA, I.O. A memória social registrada no Facebook. Revista Conhecimento em Ação. Rio de Janeiro, v.1, n.1, 2016. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/2879 > Acesso em: 15 nov. 2019.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published
2019-12-10
How to Cite
Fernandes, M. (2019). Museu de mim: o instagram e o legado memorialístico. Scientiarum Historia Magazine, 1, 8. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.46
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade