Critical-reflexive environmental education
considerations on teacher training from a freirian perspective
Abstract
The school is a place closely linked to society and its problems, among which those related to the environment, is configured as an essential place to critically analyze the social dynamics that are at the base of these realities and how to overcome them. In this perspective, education appears as a liberating instrument and, when promoted as environmental education, it must be linked to action-reflection. this process not only in the school environment, but since teacher training. Therefore, this work aims to raise discussions about how critical-reflective environmental education can be an important awareness tool in order to achieve socio-environmental responsibility.
Downloads
References
CANABARRO, C.L; OLIVEIRA, C.T; SILVA, M.F.S. Aproximações entre Paulo Freire e educação ambiental: uma análise partindo da ética, da estética, da política e da epistemologia. Revista Eletrônica do mestrado em educação ambiental, v.23, jul/dez. 2009, p.385-393.
COSTA, C.A.S; LOUREIRO, C.F.B. Interdisciplinaridade e educação ambiental crítica: questões epistemológicas a partir do materialismo histórico-dialético. Ciência e Educação,Bauru, v.21, n.3, p.693-708, 2015.
COSTA, C.A.S; LOUREIRO, C.F.B. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Revista Katálysis, Florianópolis, v.20, n.1, p.111-121 jan./abr. 2017.
DELIZOICOV, D. et al. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, Cortez, 2017.
DICKMANN, I; RUPPENTHAL, S. Educação ambiental freiriana: pressupostos e métodos. Revista de Ciências Humanas, v.18, n.30, p.117-135, 2017.
_________ Educação ambiental freiriana: aspectos teórico-metodológicos. Educação ambiental na América Latina, p. 104-127, set. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
______ Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra,1987.
GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas, São Paulo: Papirus (coleção Papirus educação),2004.
LOUREIRO, C.F.B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo, Cortez,2004.
CRUZ, L.G.; MAIA. J.S. da S. A Educação ambiental na prática dos professores da educação básica: políticas públicas e desenvolvimento sustentável. Ambiente & Educação Revista de Educação Ambiental, Rio Grande, v.20. n.1, p.4-16, 2015.
MARTINS, J. P. A.; SCHNETZLER, R. P. Formação de professores em educação ambiental crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência e Educação,Bauru, v.24, n.3, p.581-598, 2018.
LOPES, T. da S; F. J. P. Abílio. Educação ambiental crítica: (RE)pensar a formação inicial de Professores/as. Revbea, São Paulo, v. 16, n 3, p. 38-58, 2021.
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico?. Revista de administração contemporânea, v. 15, p. 320-332, 2011.
BERTERO, Carlos Osmar. Réplica 2-o que é um ensaio teórico? Réplica a Francis Kanashiro Meneghetti. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, p. 338-342, 2011.
PADILHA, T. A. et al. Diálogos Discente~Docente~Aprendente sobre o combate e a prevenção à Covid-19. Revista Scientiarum Historia, Rio de Janeiro, v. 1, ed. 330, 2021.
PIMENTEL, G. da C.; TAVARES, Y. V.; SOARES, M. M.; SOUZA, C. O. de; TAMIASSO-MARTINHON, P., Sousa, C.; SILVA, N. de A. L. da. Relato discente~docente~aprendente: reflexões sobre atividades de iniciação científica desenvolvidas em 2020. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 50344–50364, 2021.
MAIA, A. E.; ROCHA, A. S.; TAMIASSO-MARTINHON, P.; SOUSA, C.; Jogo didático sobre energias renováveis como legado discente~docente~aprendente. Revista Scientiarum História, 2019.
RAMOS, A. R.; TAMIASSO-MARTINHON, P.; ROCHA, A. S.; SOUSA, C. Inclusão Escolar: relato de uma experienciação “discente ~ docente ~ aprendente”. In: A. J. N. Silva (Org.). A educação enquanto fenômeno social: política, economia, ciência e cultura 2. Ponta Grossa - PR: Atena, 2020.
ROCHA, A. S.; LOPES, E. G. M.; PAZUTTI, L. V. B.; VITAL, N. de A. A.; TAMIASSO-MARTINHON, P.; SOUSA, C. Planejamento Pedagógico Reverso Aplicado ao Experimento “Método da Fronteira Móvel”. Revista Virtual Química., 2021, no prelo, p. 01-14.
MIRANDA, J. L. de; TAMIASSO-MARTINHON, P. GERPE, R.; OLIVEIRA, R. F. de; FARIA, P. de S.; GONÇALVES, A. S. A Educação Ambiental na práxis do Antropoceno e dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Química Nova na Escola. São Paulo-SP, v. 44, n. 2, p. 126-136, mai. 2022.
Copyright (c) 2024 Scientiarum Historia Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.