A Thomas Kuhn's philosophy and its implications for the teaching of Physics
Abstract
In this work we seek to show that the History of Science can become an important pedagogical resource for the teaching of Physics in view of the curricular and structural changes that the Brazilian educational system is undergoing. In particular, we also intend to show the ideas of the philosopher of Science Thomas Kuhn bring many contributions to teaching and can be used to address Physics contents or even modify the teacher's view of their methodologies. We then carried out a search for works and theses that presented proposals for teaching Physics whose Kuhnian philosophy served as a basis. We highlight three of these works from which we analyzed the clarity of the didactic proposal, the feasibility of application and the possible pedagogical benefits. We hope with this work to contribute to the area of Physics Teaching and to encourage further studies on Kuhn's epistemology applied to education.
Downloads
References
ABRAHÃO, L. H. L.. A Iconoclastia da Ciência no Pensamento de Paul Feyerabend. Revista Três [...] Pontos (UFMG), Belo Horizonte, MG, v. 2, p. 19-25, 2005.
ARRUDA, S. M.; SILVA, M. R.; LABURÚ, C. E.. Laboratório didático de física a partir de uma perspectiva kuhniana. Investigações em Ensino de Ciências, Londrina, v. 6, n. 1, 97-106, 2001. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/588. Acesso em: 14 out. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FEVE, C. Les transformations de la vision du monde scientifique et la psychologie de la Gestalt chez Thomas Kuhn. Philosophia Scientiae 26-3, 2022, 255-273.
FEYERABEND, P. K. Ciência, um Monstro: lições trentinas. Trad. Rogério Bettoni; Edição, revisão técnica e notas: Luiz Henrique de Lacerda Abrahão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
FORATO, T. C. de M., PIETROCOLA, M. e MARTINS, R. de A.. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011.
GREIFFENHAGEN, C.; WENDY, S. (2008). Kuhn and conceptual change: on the analogy between conceptual changes in science and children. Loughborough University. Journal contribution. https://hdl.handle.net/2134/14190
KUHN, T. S.. A estrutura das revoluções científicas. 2. ed. Tradução Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva. 2018.
______. O caminho desde a Estrutura: ensaios filosóficos 1970-1993, com uma entrevista autobiográfica. Ed. por James Conant e John Haugeland. Tradução por Cezar Mortari. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
LIMA DE SOUSA JUNIOR, F. de A.; PINGUELLI ROSA, L. A transição da Física Clássica para a Física Moderna segundo Thomas Kuhn. Revista Scientiarum Historia, v. 2, p. 8, 13 dez. 2019.
MARTINS, L. A. P.. História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência e Educação (UNESP), São Paulo, v. 11, n.2, p. 305-317, 2005.
MATTHEWS, M.R. Thomas Kuhn and Science Education. Sci & Educ (2022). https://doi.org/10.1007/s11191-022-00408-1
MELLO, L. A.. Using Didactic Transposition Theory and the Concept Maps Tool to Build a Theory of Scientific Knowledge. International Journal of Research in Education and Science, v. 4, p. 8-18, 2019.
OSTERMANN, F.. A epistemologia de Kuhn. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 13, n.3, p. 184-196, 1996.
PEDUZZI, L. O. Q., Evolução dos Conceitos da Física. 1.ed. Florianópolis: UFSC/EAD/CED/CFM. 130p, 2011.
POSNER, G. J.; STRIKE, K. A.; HEWSON, P. W.; GERTZOG, W. A. Accomodation of a Scientific Conception: Toward a Theory of Conceptual Change. Science Education, v. 66, n. 2, p. 211-227, 1982.
RAICIK, A. C.; GONCALVES, F. P. . (Re)Pensando Thomas Kuhn: reflexões sobre mal-entendidos da Estrutura e suas implicações para o ensino de ciências. REXE Revista de Estudios y Experiencias en Educación, v. 21, p. 366-394, 2022.
RUFATTO, C. A.; CARNEIRO, M. C. . A concepção de ciência de Popper e o ensino de ciências. Ciência e Educação (UNESP), v. 15, p. 585, 2009.
SOARES, J. M. S.. As contribuições da epistemologia de Thomas Kuhn para o estudo de episódios históricos e suas repercussões no ensino de física. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Filosofia da Educação) - Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba, 2016.
ZAKIAH, A., et. al., "The Philosophy of Smart Learning Using the Approach Thomas Kuhn Paradigm Shift ", International Journal of Information Engineering and Electronic Business(IJIEEB), Vol.16, No.1, pp. 54-62, 2024. DOI:10.5815/ijieeb.2024.01.05
ZYLBERZTAJN, A.. Revoluções científicas e ciência normal em sala de aula. In: M. A. Moreira & R. Axt, Tópicos em Ensino de Ciências. Porto Alegre, Sagra, 1991.
Copyright (c) 2024 Scientiarum Historia Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.