Reflections on some convergences between art as idea, interdisciplinarity and new technologies
Abstract
This article raises some questions about how much the experience of brasilian artists in the academic context, whether undergraduate or postgraduate, has influenced the nature of the production that we conventionally call contemporary. Thus, some factors will be pointed out with a view to post-World War II production being based on methodologies, processes and demands of the implementation of art departments in universities, as well as the dynamization of academic programs for the formation of artists.
Downloads
References
DE DUVE, T. Quando a forma se transformou em atitude e além. Tradução Clarissa Campello. In.: Arte & Ensaios n.10. Rio de Janeiro, Programa de Pós Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2003.
FOSTER, H. Recodificação. São Paulo: Casa Editorial Paulista, 1996
HARISON, C. O ensino da Arte conceitual. Tradução Prof. Dr. Milton Machado. In.: Arte & ensaios n.10. Rio de Janeiro, Programa de Pós Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2003.
KAPROW, A. A Educação do A-Artista. S/T. Rio de Janeiro: Malasartes, 1976.
MALDONADO, T. O problema da educação artística depois da Bauhaus. In.: Projeto construtivo na arte (supervisão, coordenação geral e pesquisa: Aracy A Amaral) Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
PLAZA, J. Arte e instituição. São Paulo: UNICAMP, 2000.
RESENDE, J. A formação do artista no Brasil. Arte & Ensios n. 7. Programa de pós graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, 2000.
SINGERMANN, H. Making artists in american university. London: university of California press, 1999.
WOOD, P. Arte conceitual. Tradução Betina Bischof. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
ZÍLIO, C. A querela do Brasil. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1997.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.