Contribuição dos jogos matemáticos na aprendizagem de números inteiros e suas operações

Keywords: Mathematical game, Teaching methodology, Integer numbers and their operations

Abstract

This paper presents a brief history about the use of games as an educational tool, as well as an account of the experiences of elaborated activities in 8th and 9th grade elementary school classes at Ernani Faria Municipal School, located in São Gonçalo/RJ in May 2019. The mathematical activities built contemplated the fundamental operations with integer in order to minimize the deficiencies brought by the students. It was found that the process of teaching and learning mathematics in a playful manner was effective, as well as contributed to the development of self-confidence in the students, since it was observed a greater participation in mathematics classes that required the integer operations, with significant reduction of mistakes made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa García Márquez, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade de São Paulo (1991) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006). Atualmente é professora associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada.

Marcelle Rodrigues Barbosa , Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Licenciada em Matemática FFP- UERJ

Rodrigo Stoduto Salabert da Silva, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Licenciado em Matemática FFP - UERJ

References

BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME/USP, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Ensino Fundamental – Terceiro e Quartos Ciclos. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: . Acesso em: 15 fev. 2019.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum - Educação é a base. Brasília, DF, 2017. Disponível em:
. Acesso em: 15 fev. 2019.

CASTRO, E.R. Considerações históricas dos jogos no âmbito educacional. Ceará, 2011. Disponível em:
Acesso em: 14 nov. 2019.

GARCÍA, R. M.; VAIANO, A.Z.; GERVAZONI, E.S.M. Um enfoque pedagógico da Matemática. 2. ed. Rio de Janeiro: Clube dos Autores, 2018.

KISHIMOTO, T.M. O Jogo e a Educação Infantil-Jogo, Brinquedo e a Brincadeira. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1998.

JÓFILI, Z. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação Teórica Prática, v. 2, p.191-208, 2002.

MENDES, I.A. Investigação Histórica no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2009.

MENEZES, G.P.L. A importância dos jogos na produção de texto. Só Pedagogia. [S.I.], 2017. Disponível em: . Acesso em: 13 jun. 2019.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 1988.

ROUSSEAU, J. Emílio ou Da Educação. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SMOLE, K.S.; DINIZ, M.I; CÂNDIDO, P. Jogos de matemática. De 1o ao 5o ano. Cadernos do Mathema. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Published
2019-12-12
How to Cite
Zander Vaiano, A., García Márquez, R., Rodrigues Barbosa , M., & Stoduto Salabert da Silva, R. (2019). Contribuição dos jogos matemáticos na aprendizagem de números inteiros e suas operações. Scientiarum Historia Magazine, 1, 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.33
Section
História e Filosofia das Ciências e da Matemática