Contribuição dos jogos matemáticos na aprendizagem de números inteiros e suas operações
Abstract
This paper presents a brief history about the use of games as an educational tool, as well as an account of the experiences of elaborated activities in 8th and 9th grade elementary school classes at Ernani Faria Municipal School, located in São Gonçalo/RJ in May 2019. The mathematical activities built contemplated the fundamental operations with integer in order to minimize the deficiencies brought by the students. It was found that the process of teaching and learning mathematics in a playful manner was effective, as well as contributed to the development of self-confidence in the students, since it was observed a greater participation in mathematics classes that required the integer operations, with significant reduction of mistakes made.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Ensino Fundamental – Terceiro e Quartos Ciclos. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em:
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum - Educação é a base. Brasília, DF, 2017. Disponível em:
CASTRO, E.R. Considerações históricas dos jogos no âmbito educacional. Ceará, 2011. Disponível em:
GARCÍA, R. M.; VAIANO, A.Z.; GERVAZONI, E.S.M. Um enfoque pedagógico da Matemática. 2. ed. Rio de Janeiro: Clube dos Autores, 2018.
KISHIMOTO, T.M. O Jogo e a Educação Infantil-Jogo, Brinquedo e a Brincadeira. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1998.
JÓFILI, Z. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação Teórica Prática, v. 2, p.191-208, 2002.
MENDES, I.A. Investigação Histórica no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2009.
MENEZES, G.P.L. A importância dos jogos na produção de texto. Só Pedagogia. [S.I.], 2017. Disponível em:
PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 1988.
ROUSSEAU, J. Emílio ou Da Educação. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SMOLE, K.S.; DINIZ, M.I; CÂNDIDO, P. Jogos de matemática. De 1o ao 5o ano. Cadernos do Mathema. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.