Mathematics through problem solving: an experience at Seeduc-RJ
Abstract
The purpose of this work is to approach some conceptions about Problem Solving, especially within the scope of the Rio de Janeiro State Department of Education (SEEDUC). We analyzed the discipline Mathematical Problem Solving (RPM), created by SEEDUC in 2012, presenting the vision of the Secretariat and that of a group of teachers belonging to the state school system. For this, the secretary's document that guides the implementation of the RPM discipline was discussed and a brief profile and opinion survey was conducted with this group of teachers.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Curriculares Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2002.
DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de Matemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.
DANTE, L. R. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2011.
MENDONÇA, M. C. D. Problematização: Um caminho a ser percorrido em Educação Matemática. 1993. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.
OCDE. Organização de cooperação e de desenvolvimento econômico. Programme for International Student Assessment (PISA). Results from PISA 2015. 2016. Disponível em: < http://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Brazil-PRT.pdf>. Acesso em: 02 mar. 2017.
ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C.(Orgs.). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2005.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em:
Acesso em: 29 abr. 2015.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução e adaptação de Heitor Lisboa de Araújo. 2. reimpr. Rio de Janeiro: Interciências, 1995.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Resolução Seeduc N 4843 de 03.12.2012 - Diretrizes Implantação Matrizes Curric. Educação Basica. Rio de Janeiro: SEEDUC, 2012.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.