Views on the interdisciplinarity present in the legal frameworks of Brazilian education associated with the natural sciences

Keywords: Natural Sciencies, Legal frameworks, Interdisciplinarity

Abstract

This paper is a qualitative proposal to the study of interdisciplinarity present in the legal frameworks of Brazilian education associated with the natural sciences. Although this concept is polysemic, there is a consensus on the need to make the different areas of knowledge dialogue with each other. We sought a proper understanding of the theme from the perspective of its epistemological support. As an investigative procedure, we have adopted the perspective of content analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. (1977). Lisboa (Portugal): Edições, v. 70, p. 225, 2010.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Gerais para a Educação Básica. Brasília, Conselho Nacional de Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=13448&Itemid Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica Orientações curriculares para o ensino médio Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias (volume 2). – Brasília, 2006. 135 p.. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Planejando a Próxima Década Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Brasília: Jun 2013. 62 p.. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2013-pdf/13309-20metas-pne-lima/file. Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional [recurso eletrônico]: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 10. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014a. 46 p. – (Série legislação; n. 130). Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/19339/ldb_10ed.pdf?sequence=1 Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. LEI nº 13.005, DE 25 DE JUNHO DE 2014 Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências, 2014b Disponível em: http://fne.mec.gov.br/images/doc/LeiPNE.pdf. Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio - Parte I - Bases Legais. Brasília: MEC/SEF, 2000a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio - Parte II - Bases Legais. Brasília: MEC/SEF, 2000b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+): Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, Ensino Médio. Brasília, Distrito Federal. 141p. 1997 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf . Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Planejando a Próxima Década - Alinhando os Planos de Educação. Brasília, Distrito Federal. 24p. 2014c Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_alinhando_planos_educacao.pdf Acesso em 05/11/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. PRADIME: programa de apoio aos dirigentes municipais de Educação. Marcos Legais da Educação Nacional / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. – Brasília, DF: Ministério da Educação, 2007.

DOURADO, L.F. (Ed.). Plano Nacional de Educação (2011-2020): avaliação e perspectivas. Editora UFG, 2011. ISBN 978-85-7274-331-0

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 1. ed. Campinas: Papirus, 2015. v. 3000. 148p ISBN 978-85-449-0139-7

FAZENDA, I.C.A. Integração e interdiciplinaridade no ensino brasileiro. Edições Loyola, 2011

GIBBONS, M. Evolución de la producción de conocimiento In. GIBBONS, M. et al La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas, p. 121, 1997. Disponível em: https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/cts/articulos/gibbons.pdf. Acesso em 22/11/2019

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago Editora, 1976.

THIESEN, J.S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 545-554, Dec. 2008 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000300010&lng=en&nrm=iso. Acesso em 22 Nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010.

Published
2019-12-13
How to Cite
dos Santos Azevedo, M., & Vasques de Nader, R. (2019). Views on the interdisciplinarity present in the legal frameworks of Brazilian education associated with the natural sciences. Scientiarum Historia Magazine, 2, 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v2i0.90
Section
Historicidade de Saberes Tecnocientíficos