Cultural Astronomy: a decolonial look at and under the skies of Brazil
Abstract
This paper brings a reflection on the study of Astronomy in Cultures as a way of contributing to a decolonial thinking about the ways of observing and interpreting the sky and astronomical phenomena. In order to value and give visibility to the epistemologies of the South and as a way of counteracting the dominant logic of the Eurocentric episteme, we point out ways for new perspectives on and under the skies of Brazil, from indigenous knowledge.
Downloads
References
BURKE, P. O que é história do conhecimento? São Paulo: Editora Unesp, 2016.
BURKE, Peter. Escrevendo a história do conhecimento no Brasil. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.25, n.3, jul.-set. 2018. Disponível em:
CAMPOS, M.D’O. Por que SULear? Marcas do Norte sobre o Sul, da escola à geopolítica. Revista Interdisciplinar Sulear. Ano 2, n.2 (Setembro/2019). Belo Horizonte, MG: EdUEMG, 2019.
FRANK, R. M. Origins of the Western Constellations. In: RUGGLES, C.L.N. (Ed.). Handbook of Archaeoastronomy and Ethnoastronomy. New York: Springer, 2015.
GROSFOGUEL, R. Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias decoloniais. In: Ciência e cultura. São Paulo: v. 59, n. 2, p. 32-35, 2007.
LIMA, F.P. Observações e descrições astronômicas de indígenas brasileiros - A visão dos missionários, colonizadores, viajantes e naturalistas. Dissertação de Mestrado em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia. Rio de Janeiro: COPPE/UFRJ, 2004.
LIMA, F.P.; MOREIRA, I.C. Tradições astronômicas tupinambás na visão de Claude d’Abbeville, Revista da SBHC, 3, 4-19, 2005.
LIMA, F.P.; BARBOSA, P.F.; CAMPOS, M.D.; JAFELICE, L.C.; BORGES, L.C. Relações Céu-Terra entre os Indígenas do Brasil: distintos céus, diferentes olhares. In: História da Astronomia no Brasil (2013) / organizador: Oscar T. Matsuura; comissão editorial: Alfredo Tiomno Tolmasquim [et al.]. Recife: Cepe, 2014, p. 86-128.
OLIVEIRA, L.F.; CANDAU, V.M.F. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, vol. 26, No. 1, pp. 15-40, Abril/2010.
REVISTA INTERDISCIPLINAR SULEAR. Revista Interdisciplinar Sulear. Ano 2, n.2 (Setembro/2019). Belo Horizonte, MG: EdUEMG, 2019.
RUGGLES, C.L.N. (Ed.). Handbook of Archaeoastronomy and Ethnoastronomy. New York: Springer, 2015.
SANTOS, B. de S.; Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2020.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.