The issue of vacancies for design graduations
Abstract
The deepening of knowledge, as well as the use of a more technical, language is relevant in the professional formation the Design discipline (Geometric or Projective).Most of the time, it is taught by professionals who, although they had this content in their training, are not Graduate in Design. This article discusses the destination of the vacancies offered from the public tenders of the Federal University of Rio de Janeiro, in the period between 2013 and 2017, with the purpose of analyzing about the formation of some of the professionals who can compete with these vacancies compared to graduates in design. This analysis favors the view that the drawing graduate would be the most qualified professional to fill such vacancies.
Downloads
References
CARNEIRO-DA-CUNHA, M. W.; GUSMÃO, M. B. R.; LOPES, A. V. F. Quem somos? O que fazemos? Para onde vamos? Uma reflexão epistemológica sobre a geometria gráfica. 2019. In: Graphica 2019 – XIII INTERNATIONAL CONFERENCE ON GRAPHICS ENGINEERING FOR ARTS AND DESIGN, 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, 2019.
DELMÁS. A. S. B. B. A Construção do Currículo do Curso de Licenciatura em Educação artística: desafios e tensões (1971-1983). Rio de Janeiro: UFRJ/CFCH/FE. 2012.
RODRIGUES, M. H. W. L. Transformações Pontuais: Fundamentos, Anotações e Exercícios, 1998 (Caderno Didático). Rio de Janeiro: UFRJ, 1998.
______. Axonometria: Teoria, Modelos e Exercícios, 1990 (Caderno Didático). Rio de Janeiro: EBA/UFRJ.
TAVARES, P. O desenho como ferramenta universal. O contributo do processo do desenho na metodologia projectual. Tékhne [online],n.12, pp.7-24, 2009. Disponível em:
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Intranet. SIGA: Sistema Integrado de Gestão Acadêmica. Rio de Janeiro. Disponível em:
ZUIN, E. S. L. Da régua ao compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.