As ideias de Jean Piaget nos jornais brasileiros dos anos 1920
Abstract
The Swiss psychologist and epistemologist Jean Piaget has a fundamental role in the constitution of Brazilian psychology and was also influential in the field of education. However, there are few studies on the arrival and circulation of his ideas in the country. This study seeks to present and discuss the presence of Piagetian ideas in Brazilian newspapers from the 1920s. To do this, it uses as a historical source the newspapers available in the Brazilian Digital Library. Nine texts mentioning Piaget between 1925 and 1929 by journalists, educators, medical doctors and psychologists were located. The data shows that the 1920s were the period when Brazilian thinkers and intellectuals began to appropriate Piaget’s ideas, but they only mention him marginally. Journalists only record his presence at an event and a library; educators mention him alongside the prominent figure of Claparède; and medical doctors appropriate his ideas to defend different theses related to children. The exception is Sylvio Rabello, who shows a good knowledge of the Swiss psychologist and best discusses his ideas. The process of indigenization and the creation of Brazilian centers for the discussion of Piaget should really begin in the following decades, with the 1920s still being a time of initial rapprochement.
Downloads
References
constituição. 3. ed. São Paulo: EDUC e UNIMARCO, v. 1, 2003.
Assis, Raquel Martins. Egocentrismo, pensamento inteligente e vida social: a divulgação das ideias de Jean Piaget na década de 1930 no Brasil. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], n. 27, 2014. Disponível em: https://www.fafich.ufmg.br/memorandum/wp-content/uploads/2014/11/assis03.pdf.
Assis, Raquel Martins. Appropriations of Jean Piaget’s Ideas by the Culture of the Print Media in Minas Gerais State/Brazil (1930–1940): Understanding Children’s Thinking for the Improvement of Education. In: CAMPOS, R. H. de F.; LOURENÇO, É.; RATCLIFF, M. J. (org.). The Transnational Legacy of Jean Piaget : A View from the 21st Century. Cham: Springer International Publishing, 2023. pp. 239–253. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-031-38882-8_15. Acesso em: 8 maio 2024.
Barros, José d'Assunção. Fontes históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019. Disponível em: https://elibro.net/ereader/elibrodemo/206724. Acesso em: 27 jul. 2024.
Bettencourt, Ângela Maria Monteiro; Pinto, Monica Rizzo Soares. A hemeroteca digital brasileira. Anais do 28° Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação - FEBAB, [S. l.], v. 25, pp. 1028–1038, 2013.
Brock, Adrian C. História da história da psicologia. In: RIBEIRO, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia. 1. ed. Rio das Ostras, RJ: Editora do Portal História da Psicologia, v. 1, pp. 79–143, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7492882. Acesso em: 29 dez. 2022.
Brock, Adrian C. O Que é uma História Policêntrica da Psicologia? In: RIBEIRO, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia 2. trad. Kamilly Gomes Da Silva; André Elias Morelli Ribeiro. Rio das Ostras: Editora do Portal História da Psicologia, pp. 191–213, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.8411576. Acesso em: 29 set. 2023.
Campos, Regina Helena de Freitas. A história da psicologia no Brasil e suas relações com o contexto sociocultural. In: Ribeiro, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia 2. 1. ed. Rio das Ostras: Editora do Portal História da Psicologia, v. 2, pp. 16–79, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.8392598. Acesso em: 29 set. 2023.
Carvalho, José Murilo. A formação das almas: o imaginário da república no Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
COMUNICADO DO DOUTORANDO JORGE VALENTE. Brazil Medico: Revista Semanal de Medicina e Cirurgia, [S. l.], Rio de Janeiro, ed. 2, seç. Associações Scientificas, p. 60, 14 jan. 1928.
Danziger, Kurt. Rumo a uma História Policêntrica da Psicologia. In: Ribeiro, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia 2. trad. Artur Medeiros Leite; André Elias Morelli Ribeiro. Rio das Ostras: Editora do Portal História da Psicologia, pp. 214–229, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.8414268. Acesso em: 29 set. 2023.
Danziger, Kurt. Universalismo e Indigenização na História da Psicologia Moderna. In: RIBEIRO, A. E. M. et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia 3. trad. Andre Elias Morelli Ribeiro; Emanuelle Mesquita Alves Da Fonseca. Rio das Ostras, RJ: Editora do Portal História da Psicologia, pp. 13–43, 2024. Disponível em: https://zenodo.org/records/14564243. Acesso em: 24 jan. 2025.
DIRECTORIA DA INSTRUCÇÃO PUBLICA. Jornal Commercio, [S. l.], p. 10, jul. 1929.
ED. G. A vivisecção e o sábio Charles Richet. A Federação: Orgam do Partido Republicano, [S. l.], Porto Alegre, ed. 176, seç. Questões Contemporaneas, p. 3, 31 jul. 1924.
Fausto, Boris. História concisa do Brasil. 3a edição revista e ampliada. São Paulo: Edusp, 2015.
Ferreiro, G. O sufrágio universal e a soberania do povo. trad. Ed. G. A Federação: Orgam do Partido Republicano, [S. l.], Porto Alegre, ed. 159, seç. Questões Contemporaneas, p. 2, 10 jul. 1924.
Hansen, Patrícia Santos. Brasil, um país novo: literatura cívico-pedagógica e a construção de um ideal de infância brasileira na Primeira República. 2007. 253 f. Tese de doutorado em história – Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-12022008-111516/publico/TESE_PATRICIA_SANTOS_HANSEN. Acesso em: 10 jan. 2025.
Lacombe, L. O ensino na Suissa. A Educação: Revista mensal de dedicada à defesa da instrucção no Brasil, [S. l.], , pp. 882–897, abr. 1925.
Latour, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. trad. Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
Lima, Alceu Amoroso A. Estudos; 1a serie. Rio de Janeiro: Terra de Sol, 1927.
Linhares, Augusto. Da linguagem e seus defeitos: meios de corrigil-os. Brazil Medico: Revista Semanal de Medicina e Cirurgia, [S. l.], , p. 732, jun. 1929.
Massimi, Marina. História dos saberes psicológicos. [S. l.]: Pia Sociedade de São Paulo-Editora Paulus, 2016.
Moreira, J. Psychologia do testemunho. O Paiz, [S. l.], , p. 1, nov. 1925.
Napolitano, Marcos. História do Brasil república: da queda da monarquia ao fim do Estado Novo. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2022(Coleção História na Universidade).
Pécaut, F. Uma vista nova sobre o espirito da criança. trad. Ed. G. A Federação: Orgam do Partido Republicano, [S. l.], , p. 1, abr. 1925.
Penna, Lincoln de Abreu. O progresso da ordem: o florianismo e a construção da república. Rio de Janeiro: Sete Letras, 1997.
Piaget, Jean. Une forme verbale de la comparaison chez lʼenfant: un cas de transition entre le jugement prédicatif et le jugement de relation. Archives de psychologie, [S. l.], v. 18, n. 69/70, pp. 141–172, 1921.
Piaget, Jean.; Claparède, Édouard. Le Langage et la pensée chez l’enfant. 1. ed. Neuchâtel; Paris: Delachaux et Niestlé, 1923 (Collection d’actualités pédagogiques. Études sur la logique de l’enfant, XIV).
Piaget, Jean. Le Jugement et le raisonnement chez l’enfant. 1. ed. Neuchâtel; Paris: Delachaux et Niestlé, 1924 (Collection d’actualités pédagogiques).
Piaget, Jean. La Représentation du monde chez l’enfant. 1. ed. Paris: F. Alcan, 1926 (Bibliothèque de psychologie de l’enfant et de pédagogie, XLIII).
Piaget, Jean. La Causalité physique chez l’enfant. Paris: F. Alcan, 1927 (Bibliothèque de psychologie de l’enfant et de pédagogie, 4).
Piaget, Jean. Autobiographie. Les sciences sociales avec et après Jean Piaget, [S. l.], v. XIV, pp. 1–43, 1976.
Pickren, Wade E.; Rutherford, Aleksandra. Rumo a uma história global da psicologia. In: ARAÚJO, S. de F. (org.). História e filosofia da psicologia: perspectivas contemporâneas. Juiz de Fora: Editora da UFJF, pp. 57–66, 2012.
Pimenta, M. E. Toda semana. Vida Capichaba, [S. l.], , p. 3, abr. 1929.
Rabello, Sylvio De Lyra. Os livros que se destinam às creanças. A Provincia, [S. l.], Recife, ed. 303, p. 3, 1928.
Rabello, Sylvio De Lyra. Psicologia do desenho Infantil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1935.
Rabello, Sylvio De Lyra. A psicologia da criança. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1937.
Ratcliff, Marc. L’École de Genève ou le laboratoire de la simplicité. In: RATCLIFF, M. J.; RUCHAT, M. (org.). Les laboratoires de l’esprit: une histoire de la psychologie à Genève: 1892-1965. Genebra: Musée d’histoire des sciences, pp. 137–157, 2006. Disponível em: http://archive-ouverte.unige.ch/unige:37091.
Rausch, Fábio Antonio Flores; Hohlfeldt, Antonio. Jornal A Federação, o difusor da propaganda republicana gaúcha. Signos, [S. l.], v. 28, n. 1, pp. 7–21, 2007.
Rosa, Hugo Leonardo Rocha Silva da. O burburinho das almas: querelas e outras histórias da psicologia brasileira. 2020. Doutorado em História das Ciências – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.hcte.ufrj.br/docs/teses/2020/hugo_leonardo_rocha_silva_da_rosa.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.
Rosa, Hugo Leonardo Rocha Silva da; Ribeiro, André Elias Morelli. A viagem de Claparède ao Brasil. In: Ribeiro, André Elias Morelli et al. (org.). Boletim do Portal História da Psicologia. Rio das Ostras, RJ: Editora do Portal História da Psicologia, pp. 286–331, 2022. Disponível em: https://zenodo.org/record/7492882. Acesso em: 2 jan. 2023.
SOBRE A HYGIENE SOCIAL. Sciencia Medica Revista Brasileira de Medicina e Sciencias e Affins, [S. l.], , p. 41, jan. 1928.
Sousa, Eduardo Morales; Fischer, Audrey Ribeiro. Homenagem a Juliano Moreira: sinônimo de representatividade e vanguardismo. Debates em Psiquiatria, [S. l.], v. 14, p. 1–13, 23 out. 2024.
Valente, Waldemar. Presença de Sylvio Rabello. Ci. & Tróp., [S. l.], v. 12, n. 1, p. 107–121, jul. 1984.
Vasconcelos, Mario Sergio. S. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
Copyright (c) 2025 Scientiarum Historia Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.