Analysis of collaborative digital tools for people with visual impairments

Keywords: Assistive Technology, Collaborative Systems, Digital Tools, Visual Impairment

Abstract

This work analyses the principal editing and reading tools used by people with visual impairments. The study presents the difficulties encountered by blind students in using accessible online tools and applications that promote collaborative editing. This research was applied through questionnaires to professors, blind and sighted, who participated in an online course on accessibility tools, during the pandemic, carried out at a federal public university. This study aims to extract and analyze the relationship between quality, usability, functionality, and adequacy of the digital tools most used by this audience. The research results show signs of improvements for a collaborative artifact capable of providing knowledge sharing and the inclusion of blind students in classrooms and in everyday tasks.

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Author Biographies

Andreza Cardoso Santos, Bacharelado em Ciências Matemáticas e da Terra, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Andreza Santos é estudante de graduação, Bacharelado em Ciências Matemáticas e da Terra, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Luciana Sá Brito, Instituto de Computação, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Luciana Brito graduated in Physics from UFRJ, technician in Performing Arts from Escola Técnica de Teatro Martins Pena and Master in Informatics and PhD research in Human Data Interaction, Federal University of Rio de Janeiro.

Angélica Fonseca da Silva Dias, Instituto Tercio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Informática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018) com ênfase em Gestão de Sistemas Complexos. Mestre em Sistemas de Informação pela UFRJ. Especialista em MBA em E-Business(COPPEAD/UFRJ) e Inteligência e Database Marketing(NCE/UFRJ). Aperfeiçoamento em Gerência Avançada de Projetos(UFRJ). Atualmente é Diretora da Área de Extensão do Instituto Tércio Pacitti/NCE/UFRJ e coordenadora acadêmica do curso de pós-graduação MBI-Master of Business Information Technology(NCE/UFRJ. 

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Published
2023-08-15
How to Cite
Cardoso Santos, A., Sá Brito, L., & Fonseca da Silva Dias, A. (2023). Analysis of collaborative digital tools for people with visual impairments. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), e399. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.399
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade