Communication for the leaders

leadership in the domain of oratory

Keywords: Human development, Leadership, Public speaking skills

Abstract

This article refers to the theoretical-bibliographical background of Barbosa’s (2019) Master’s Thesis research. The research considers assertive communication for the developmemt of leaders through gamification. It has used qualitative method based on the specialized literature as well as reference to scientific articles, which have been selected by means of search in the data bank of SciELO, Google Scholar and Emerald Insight. This article aims at reflecting about the importance of communication in leadership position in an organizational structure. It also aims at showing that assertiveness in communication, mastery of its techniques and communicational tools as well as good public speaking skills seem to be key factors in the leadership practice. In addition to it, these issues are essential to the development, sustainability and growth of any institution. The conclusion of this research points to the need of practical actions as a way of facilitating human development and the inclusion of professionals in leadership positions in the labor market. Therefore, gamification through a board game is in process of application, aiming at training and development of public speaking skills in order to improve young people and adults communication when acting as leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, S. R. C.; CIAMPA, A. de L.; MELO, P. Humanização dos Processos de Trabalho – fundamentos, Avanços Sociais e tecnológicos e Atenção à Saúde. 1. ed. São Paulo: Erika, 2014.

BARBOSA, A. M. A comunicação assertiva para desenvolvimento de Líderes – uma proposta por meio de jogos Gamificados. 2019. 94 págs. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local, do Centro Universitário Augusto Motta. 2019.

BENVENISTE, E. [1974]. Problemas de linguística geral II. Tradução de Eduardo Guimarães et al. Campinas: Pontes, 1989.

BOLLER, Sharon; KAPP, Karl. Jogar para aprender: tudo o que você precisa saber sobre design de jogos de aprendizagem eficazes? Tradução de Sally Tilelli. São Paulo: DVS Editora, 2018.
BURKE, Brian. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. Tradução de Sieben Gruppe. São Paulo: DVS Editora, 2015.

CASTELLS, M. O poder da comunicação. Tradução de Vera Lucia Mello Joscelyne. Revisão da tradução de Isabela Machado de Oliveira Fraga. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

CHARAN, R.; DROTTER, S.; NOEL, J. Pipeline de liderança – O desenvolvimento de líderes como diferencial competitivo. Tradução de Cristina Yamagami. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.


DUARTE, Emeide Nóbrega. TARGINO, Adelaide Helena. NETO, Casimiro José Domingos Padilha. Métodos de monitoramento adotados no ambiente organizacional:
estudo cienciométrico. In: DA SILVA, Alzira Karla Araújo. DUARTE, Emeide Nóbrega. FERREIRA, Tereza Evâny de Lima Renôr. (Org.). Gestão do conhecimento, informação e redes: reconfigurações de comunicações em eventos. 1ª ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2017, p. 33-52.

ELISE Maia, A., Sanches Rocha, A., Tamiasso-Martinhon, P., & Sousa da Silva, C. R. (2019). Jogo didático sobre energias renováveis como legado discente-docente-aprendente. Revista Scientiarum Historia, 2, 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v2i0.97

FAGUNDES, M. M. Competência Informacional e Geração Z: um estudo de caso de duas escolas de Porto Alegre. 2011. 105 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

GALLO, C. TED: falar, convencer, emocionar: como se apresentar para grandes plateias. Tradução de Cristina Yamagami. São Paulo: Saraiva, 2014.

GROSS, M. Dicas práticas de comunicação: boas ideias para relacionamentos e negócios. 1. ed. São Paulo: Trevisan Editora, 2013.

HUIZINGA, J. Homo Ludens – Vom Unprung der Kultur im Spiel. Tradução de João Paulo Monteiro; Revisão de Mary Amazonas Leite de Barros. 4. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000. (Coleção Estudos Dirigida por J. Guinsburg Equipe de realização).
JUNG, M.; KYRILLOS, L. Comunicar para liderar. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

JOHANSSON, C. MILLER, V. D. HAMRIN, S. Conceptualizing communicative leadership: A framework for analysing and developing leaders’ communication competence. Corporate Communications: An International Journal. v. 19, n. 2, 2014. pp. 147-165. Bingley Emerald Group Publishing Limited 1356-3289 - Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/CCIJ-02-2013-0007. Acesso em: 10 out. 2021.

JOHNSON, W. Disrupt yourself: putting the power of disruptive innovation to work. First published by Bibliomotion, Inc. 39 Harvard Street Brookline, MA, Editors Routledge. City: Abingdon: 2016.

JUSTINO, E. As cinco habilidades essenciais do relacionamento: como se expressar, ouvir os outros e resolver conflitos. Dale Carnegie & Associates. Tradução de Emirson Justino. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2012.

HOHLFELDT, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

KIDRON, A.; PERETZ, H. V. The political iceberg: the hidden side of leaders’ political behaviour, 2018. City: Bingley - Leadership & Organization Development Journal © Emerald Publishing Limited 0143-7739 - DOI 10.1108/LODJ-01-2018-0061 - www.emeraldinsight.com/0143-7739.htm - Disponível em: https://doi.org/10.1108/LODJ-01-2018-0061. Acesso em: 15 jun. 2019.

KYRILLOS, L.; SARDENBERG, C. A. Comunicação e Liderança. São Paulo: Contexto, 2019.

LOWENHAUPT, R. J. The language of leadership: principal rhetoric in everyday practice. Journal of Educational Administration, v. 52, n. 4, p. 446-468, Bingley, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/JEA-11-2012-0118. Acesso em: 10 out. 2021.

MAXWELL, J. C. As 21 irrefutáveis leis da liderança: uma receita comprovada para desenvolver o líder que existe em você. Tradução de Alexandre Martins. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2007.

MORAES, M. V. G. Treinamento e Desenvolvimento – Educação Corporativa. São Paulo: Editora ABDR: Editora Érika, 2011.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. Silva e Jeanne Swaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.

OWEN, J. Assim nasce um líder: guia prático de pessoas realmente influentes. Tradução de Carlos Szlak. São Paulo: Lafonte, 2017.

RIDAO, S. Es un lector, no un orador: sobre la tricotomía comunicación verbal, paraverbal y no verbal. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitária, v. 11, n. 1, p. 177-192, 2017. City: Murcia. Disponível em: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.499. Acesso em: 10 out. 2021.

SEIXAS FILHO, J. T. de; MOREIRA, J. F. F.; TRIANI, F. da S. Inserção social sentinela da cidadania – Atores e Autores da vida na favela. Rio de Janeiro, H.P. Comunicação Editora: 2018.

SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. Tradução de Laura Teixeira Motta. Revisão técnica de Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SILVA, N.; SANTOS, R.; GERBASI, N. Estratégias de utilização dos portais corporativos baseadas na gestão do conhecimento e arquitetura da informação. In: DA SILVA, A.; DUARTE, E.; FERREIRA, T. (Org.). Gestão do conhecimento, informação e redes: reconfigurações de comunicações em eventos. 1. ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2017, p. 171-187.

TAJRA, S. F. Comunicação e Negociação – Conceitos e Práticas Organizacionais. 1. ed. São Paulo: Érica, 2014.

TICKLE, S. Ethnographic research with young people: methods and rapport. Qualitative Research Journal, City: Bingley. v. 17, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/QRJ-10-2016-0059. Acesso em: 30 maio 2019.

TOFFLER, A. A terceira onda: A morte do industrialismo e o nascimento de uma nova civilização. Tradução de José Távora. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 1980.

TORQUATO, G. Comunicação nas organizações: empresas privadas, instituições e setor público. São Paulo: Summus, 2015.

VILELA, A. C. Como falar em público e encantar as pessoas. Tradução de Antônio Carlos Vilela. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2012.
Published
2022-08-22
How to Cite
Barbosa, A. M. (2022). Communication for the leaders. Scientiarum Historia Magazine, 1, e349. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.349
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade