The formation of the reader student in emergency remote learning: experience report from PIBID/ISERJ

relato de experiência a partir do PIBID/ISERJ

Keywords: PIBID, Literary Literacy, Early Years of Elementary School, Experience Report, Class Diary

Abstract

This article aims to report, based on the content analysis of our class diaries, our experiences as monitors of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships  of the Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro between 2020 and 2021; in which we act in classes of the 4th and 5th, respectively, of Elementary School I of the College of Application during emergency remote learning. The program's activities took, most of the time, in a virtual mode – despite a portion of the students not being included in remote education due to lack of digital resources – and had as priority agenda the reading formation of College of Application.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Elis Costa Alencar, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (ISERJ) / Fundação de Apoio à Escola Técnica

Graduanda no curso de Licenciatura em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (ISERJ) da Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC). Atualmente é bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), atuando no Núcleo dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental do Colégio de Aplicação do ISERJ (CApISERJ), com enfoque na Educação Literária e a sua relação com a formação leitora. 

Gisele Mathias de Souza, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (ISERJ) / Fundação de Apoio à Escola Técnica

Estudante de Pedagogia no Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ/FAETEC e bolsista do PIBID/ISERJ. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018), realizou pesquisa acerca da sociabilidade entre bebê-bebê e bebê-crianças pequenas; estágios na área hospitalar, acompanhando o desenvolvimento de bebês nascidos prematuros; e na área social, prestando apoio psicossocial a idosos de uma Instituição de Longa Permanência. 

References

BAJOUR, C. Ouvir nas Entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular [recurso eletrônico]. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso: 29 out. 2021.
COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. – 2ª ed. – São Paulo: Contexto, 2019.
MULLIS, Ina V. S; MARTIN, M. O (Ed). PIRLS 2021: fundamentos teóricos. [recurso eletrônico]. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pirls. Acesso: 29 out. 2021.
NERI, M. (cord.). Mapa da Exclusão Digital. Rio de Janeiro: FGV, CPS, 2012. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/20738/Texto-Principal-Mapa-da-Inclusao-Digital.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso: 13 nov. 2021.
NILHA, O. Carolina – Carolina Maria de Jesus. São Paulo: Mostarda, 2019.
SOARES, M. Letramento: um tema em três textos. – 3ª ed. –Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ZABALZA, M. A. Diários de Aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Published
2023-10-28
How to Cite
Costa Alencar, M. E., & Mathias de Souza, G. (2023). The formation of the reader student in emergency remote learning: experience report from PIBID/ISERJ. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), e335. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.335
Section
Educação, Cultura e Cidadania