The theatre as health: a parallel between the pandemic world and the Classical Greece

Keywords: Greek tragedy, Health history, Theatre

Abstract

This paper explores a parallel between the role of the Theater (here introduced in an Occidental reference) in the pandemic world and back to its invention at Classic Greece. Starting from the religious context of the birth of the Greek Tragedy, passing by one of the productions released in the artistic Brazilian virtual scenario in 2020, this paper defends the slogan which meaning claims the ancient message: Art (can) cures!

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela de Assis, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Programa de Pós-graduação em História das ciências, técnicas e epistemologia.

References

ARISTÓTELES. A Política. Tradução: Mário da Gama Kury. 3 ed. Brasília: UNB, 1997. 317p.

ARISTÓTELES. Poética e Tópicos I, II, III e IV. Tradução: Marcos Ribeiro de Lima. 1 ed. São Paulo: Hunter Books, 2013. 186 p.

ASSIS, G. Prometeu Acorrentado: possíveis interfaces entre Mito, Teatro e a Natureza da Ciência. 66 f.

Monografia (Especialização em Divulgação e Popularização das ciências) – Casa de Oswaldo Cruz. Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2018.

BERGSON, H. O Pensamento e o Movente. São Paulo: Matins Fontes, 2006. 297p.

BRANDÃO, F.; POLICASTRO, J.; [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (6 min e 24 s). Publicado no canal Eh Cena. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DTepfg1H0Nw. Acesso em 15 de novembro. 2020

BURKERT, W. Greek Religion. Oxford: Basil Blackwell Publisher, 1985.

CARRATELI, G. P. The greek world.Art an civilization in Magna Graecia and Sicily.New York: Rizzoli, 1996.

ELIADE, M. Rites and Symbols of Initiation: the Mysteries do Birth and Rebirth.New York: Harper &Row, 1958.

ELIADE, M.; COULIANO, I. P. Dicionário das Religiões. Tradução: Ivone Castilho Benedeth. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

EVARISTO, C. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FEITOSA, J. V. G. Sonho e cura: o culto a Asclépio em Epidauro entre os séculos IV e II A.C. Dissertação (Mestrado em História) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 2014.

FORTUNA, M. Dioniso e a Comunicação na Hélade: o mito, o rito e a ribalta. São Paulo: Annablume, 2005.

GODOY, M. E. B. Rumor (Φήμη) Razão (Λόγος) em Jean-Pierre Vernant e Marcel Detienne: considerações sobre a tragédia ática. Revista Angelus Novus, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 4-30, 2010.

GOMES, A. B. A. Bergson e a criação artística. 203 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

GONÇALVES, A. T. M.; VIEIRA, I. Uranus, Cronos e Zeus: a mitologia grega e suas distintas percepções do tempo. Mirabilia: revista eletrônica de história antiga e medieval. Instituto de Estudos Medievais, v.11, p. 1-17. Jun.-Dez. 2010.

GRAVES, R. Os mitos gregos. Tradução: Fernando Klabin. vol. 1. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

GRAVES, R. The White Goddess.3 ed. London: Faber e Faber, 1961.

HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Tradução: Sueli Maria de Regino. São Paulo: Martin Claret, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estatísticas Sociais – Cultura. Brasília, Brasil, 2019. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101687.pdf>. Acesso em 20 de novembro de 2020.

MAGALDI, S. Iniciação ao teatro. 3 ed. São Paulo: Ática, 1986.

MBEMBE, A. Necropolitics Durham: Duke University Press; 2019.

MEYER, M. W. The Ancient Mysteries. 1 ed. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1999.

MONZANI, J. C. Desenvolvimento da pólis durante a Idade do Ferro Antiga: Indícios Arqueológicos. RevistaIdeação, Feira de Santana, n.34, p. 183-206.

NILSON, M. P. The Minoan-mycenaean religion and its survival in greek religion. 2 ed. Lund: BibloandTannen, 1950.

GARDAIR, T. L. C. Integrando a percepção de estudantes à criação de peça teatral: uma alternativa de educação científica em diálogo com as artes. 380 f. Tese (Doutorado em Ensino de Biociências e Saúde) – Instituto Oswaldo Cruz. Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2012.

PEIXOTO, F. O que é teatro. 8 ed. São Paulo: Brasiliense, 1986, 126 p.

SILVA, M. F. S. Aristófanes. As Mulheres que Celebram a Tragédia. Introdução, versão e notas. Lisboa: Edições 70, 2001.

TOLEDO, M. Consumo de streaming cresce na quarentena e plataformas brasileiras investem em lançamentos. Tela Viva, 2020. Disponível em https://telaviva.com.br/23/04/2020/consumo-de-streaming-cresce-na-quarentena-e-plataformas-brasileiras-investem-em-lancamentos/. Acesso em 29/04/2021.

TORRANO, J. Teogonia, a origem dos deuses / estudos e tradução de JaaTorrano. 2 ed. São Paulo: Iluminuras, 2015.

VERNANT, J. P.; VIDAL-NAQUET, P. Mito e Tragédia na Grécia Antiga I. Tradução: Anna Lia A. de Almeida Prado; Filomena Yoshie Hirata Garcia; Maria da Conceição M. Calvacante. 2 ed. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1988. 195 p.

VERNANT, J. P.; VIDAL-NAQUET, P. Mito e Tragédia na Grécia Antiga II. Tradução: Bertha HalpemGurovitz. 1 ed. Vol 2. São Paulo: Brasiliense, 1991. 298 p.

VERNANT. A origem do pensamento grego. Tradução: Ísis Borges B. da Fonseca. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.104 p.

Published
2021-06-15
How to Cite
Assis, G. de. (2021). The theatre as health: a parallel between the pandemic world and the Classical Greece. Scientiarum Historia Magazine, 1, 17. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.313
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade