Contributions of the science club in the education and training of high school students

Keywords: Science group, Science teaching, Research, Teaching learning process

Abstract

The teaching of exact sciences can often be classified as difficult, uninteresting, and even, far from the reality of society. But what would happen if this teaching aroused in students the desire to put their scientific knowledge into practice to propose solutions for environmental and social problems? This paper reports, therefore, the contributions from the implementation of a sciences group in the training and education of high school students in a school located in the city of Rio de Janeiro; addressing how the group's experiences, the exercise of research, scientific, interdisciplinary and contextualized education influence and contribute to more meaningful science education and the training of students as citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DO AMARAL, A. M. et al. Dessalinizador Solar Portátil: um artefato transdisciplinar. Revista Conhecimento Online. Novo Hamburgo, v. 1, p. 88-110, jan. 2018. ISSN 2176-8501. Acessado em: 30 de abril de 2021.

GERPE, R.; JOSÉ FIGUEIREDO COELHO, F.; SANCHES ROCHA, A.; TOMIASSO - MARTINHON, P.; SOUSA, C. Educação Ambiental e o Ensino de Química: contextualização e construção de modelos. Revista Scientiarum Historia, v. 1, n. 1, p. 8. 11 maio 2017. Acessado em: 30 de abril de 2021.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 4ª edição. São Paulo: Scipione, 2002. Acessado em: 30 de abril de 2021.

PAIXÃO, C. C. Experiências docentes no clube de ciências da UFPA: Contribuições à renovação do ensino de ciências. 2016. Tese Doutorado em Educação em Ciências- Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém-PA, 2016. Acessado em: 30 de abril de 2021.

PIRES, M. F. C. Multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade no ensino. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 2, n. 2, p. 173-182, 1998. Acessado em: 30 de abril de 2021.

SILVA, A. M. Proposta para tornar o ensino de química mais atraente. Revista de Química Industrial, p. 7-12, 2011. Disponível em: < http://www.abq.org.br/rqi/2011/731/RQI-731-pagina7Proposta-para-Tornar-o-Ensino-de-Quimica-mais-Atraente.pdf >. Acessado em: 30 de abril de 2021.

TAVARES, S. R. L. Fitorremediação em solo e água de áreas contaminadas por metais pesados provenientes da disposição de resíduos perigosos. 2009. Tese Doutorado em Ciências em Engenharia Civil- Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós- Graduação e Pesquisa de Engenharia (COPPE), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Acessado em: 30 de abril de 2021.

Published
2023-12-20
How to Cite
Sales Neto Macedo, L., Pereira Carminati, S., Tamiasso Martinhon, P., Silva, M. de L., & Xavier dos Santos , N. (2023). Contributions of the science club in the education and training of high school students. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), e309. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v2i0.309
Section
Educação, Cultura e Cidadania