Instagram as a place of memory

Keywords: Instagram. Memorial. Post-mortem.

Abstract

Discusses the relationship of the Instagram social network with memory, in order to make its basic theoretical constructs and characteristics comprehensible in order to draw attention to the importance of photography as a visual memory of the physical and natural world. Sontag (1981) states that over time photography began a process of "[...] democratizing all experiences through its translation by images" and, for this purpose, this work, from a theoretical point of view, seeks studies and reports on how the Instagram platform contributes to maintaining the memorial of post-mortem users through the memorial function and profiles that make posthumous tributes to users. It is a qualitative research, with bibliographic, documentary and reports as a procedure for the construction of the theoretical framework. It is concluded, in view of the theme, that photography, even in the social media environment, retains its symbolic character, occasionally creating identification both with the object portrayed, and with the representation of a moment, an experience or a past.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUMONT, J. A imagem. 16 ed. São Paulo: Papirus, 2012.

BAUDRILLARD, J. Diálogo com Jean Baudrillard: além do princípio da memória do social. In: CASALEGNO, Federico (Org). Memória cotidiana: comunidades e comunicação na era das redes. Porto Alegre: Sulina, 2006. (Referência não citada no corpo do texto)

BATISTA, N. Fotografia e Memória: Contra a ação do tempo, a foto fortalece a tradição das técnicas de memorização. – Revista Belas Artes. Ano 7, n.19, set-dez 2015. Disponível em: http://www.belasartes.br/revistabelasartes/downloads/artigos/1/revista-ba-foto-memoria.pdf. Acesso em: 19 set. 2020.

DUARTE, F.; FREI, K.Redes urbanas. In: O tempo das redes. [S.l.]: EditoraPerspectiva, 2008.

GANTZ, J. The diverse and exploding digital universe: an updated forecast of the worldwide information growth through 2011. [S.l.] :International Data Corporation (IDC), 2008. Disponível em: http://book.itep.ru/depository/forecasts/book268.pdf. Acesso em: 21 set. 2020.

GOMES, M. E. Existe vida depois da morte… Veja Abril, 2020. Disponível em: https://veja.abril.com.br/blog/marcos-emilio-gomes/existe-vida-depois-damorte/. Acesso em: 18 set. 2020.

GRIMALDI, S.S. L.; ROSA, M. N. B.; LOUREIRO, J. M. M.; OLIVEIRA, B. F. O patrimônio digital e as memórias líquidas no espetáculo do Instagram. Perspect. ciênc. inf. [online]. 2019, vol. 24, n.4, pp. 51-77. Epub Feb 10, 2020. ISSN 1981-5344.

INSTAGRAM corre para lançar função de 'memorial' em perfil de usuário morto. Tecnoblog:tecnologia que interessa, 2020. Disponível em: https://tecnoblog.net/247956/referencia-site-abnt-artigos/. Acesso em: Acesso em: 20 set. 2020.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Edições Vórtice, São Paulo, 1990.

MENDONÇA, A.; Werneck, G. Coronavírus: jornalistas desenvolvem memorial on-line para vítimas da doença. Estado de Minas, 2020. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2020/05/06/interna_gerais,1144934/coronavirus-jornalistas-desenvolvem-memorial-on-line-para-vitimas-da.shtml. Acesso em: 20 set. 2020.

MEUDLERS, M.; Brion, S.; e Lieury, A. "Mémoire", em EncyclopaediaUniver.mlis, vol. X, EncyclopaediaUniversalis France, Paris. pp. 785-91.

LE GOFF, J. História e memória. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2003.

RECUERO, R. Estratégias de personalização e sites de redes sociais: um estudo de caso da apropriação do Fotolog.com. Comunicação, mídia e consumo. São Paulo, vol.5, n.12, p.35-56. Mar. 2008.

RICHTER, E. I. S.; GARCIA, O. M. C.; PENNA, E. F. Introdução à Arquivologia. 2ª edição – Santa Maria: FACOS – UFSM, 2004.

REUTERS INSTITUTE DIGITAL NEWS REPORT 2020. Social media preferences also becoming more visual. Julho, 2020. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.

SANTAELLA, L. As linguagens como antídoto ao midiacentrismo. MATRIZes, São Paulo, ano 1, n. 1, p. 75-97, jul/dez. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1430/143017362005.pdf. Acesso em: 19 set. 2020.

SONTAG. S. Sobre fotografia. Companhia das Letras. 2004.

SIBILIA, P. O Show do Eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010478412017000100011. Acesso em: 18 set. 2020.

SILVA, I. C. O. A memória social registrada no Facebook. Revista Conhecimento em Ação, n. 1, v. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/2879. Acesso em: 18 set. 2020.

SILVA, S. L. #TBT: resgate da memória no Instagram? Trabalhos de Conclusão de Curso – TCC (Jornalismo), 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/28297/1/_tcc_.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

Published
2021-11-18
How to Cite
Silva, K. S. da. (2021). Instagram as a place of memory. Scientiarum Historia Magazine, 1, 11. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.259
Section
Historicidade de Saberes Tecnocientíficos