Interdisciplinarity and CAPES evaluation criteria: a case study of an undisciplined program

Keywords: Interdisciplinary, Evaluation, Capes, HCTE

Abstract

The present paper intends to consider the challenges of postgraduate interdisciplinary studies and their evaluation processes by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel/CAPES, especially at the Postgraduate Program of History of Science and Techniques and Epistemology - HCTE. The paper will follow the concepts of interdisciplinarity, the CAPES's evaluation criteria, the HCTE, its professors, its students, its defended doctoral and master thesis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Diretoria de Avaliação, Relatório de Avaliação INTERDISCIPLINAR: Avaliação Quadrienal 2017. Disponível em: . Acesso 05/10. 2018.

CARDOSO, Maria Cristina de Oliveira; DANTAS, Regina Maria Macedo Costa. Os caminhos por onde circulam os cursos de pós-graduação interdisciplinar stricto sensu no Brasil e as estradas pavimentadas pela CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) para a interdisciplinaridade. Anais do ESOCITE 2018 XII Jornadas Latino-americanas de Estudos Sociais da Ciência e Tecnologia. Brasília, 2018.

CARDOSO, Maria Cristina de Oliveira; DANTAS, Regina Maria Macedo Costa. Os Cursos De Pós-graduação Interdisciplinar Stricto Sensu E As Estradas Pavimentadas Para A Interdisciplinaridade. Anais do16º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Campina Grande, 2018.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Antropologia e imaginação da indisciplinaridade. Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares (UFMG), Youtube, 24 de ago. 2010. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=ry1ykrRVqYk&t=29s . Acesso em 4 out. 2017.

CETINA, Karen Knorr. Culture in global knowledge societies: knowledge cultures and epistemic cultures. Interdisciplinary Science Reviews [0308-0188] Cetina, Karin Ano:2007 v.:32 n.:4 p.:361 -375.

CHASSOT, Attico. Das Disciplinas À Indisciplina. Curitiba: Appris, 2016.
COSTA, César Augusto; LOUREIRO, Carlos Frederico. A interdisciplinarida
de em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Revista Katálysis, v. 20, n. 1, p. 111-121, 2017.

FAZENDA, Ivani. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro. Efetividade ou Ideologia. Edições Loyola, São Paulo. 6a Edição, 1979/2011
________________ Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico. Campinas. Papirus Editora. 15ª Edição,1994/2008

JAPIASSU, Hilton, Interdisciplinaridade e Patologia do Saber, Imago Ed. Ltda, 1976

PAIVA, Eduardo Nazareth; TURCO, Cláudia Santos. Reflexões sobre as indisciplinaridades. Livro dos Anais de Scientiarum Historia X, Rio de Janeiro, v. X, nov. 2017

PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA DAS CIÊNCIAS E DAS TÉCNICAS E EPISTEMOLOGIA/História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia. 2017. Teses e Dissertações. Disponível em: . Acesso em: 05 out. 2018.

SANTOS, Georgina Silva dos. Devoção, Disciplina e Preconceito: a construção da santidade em conventos e recolhimentos da América portuguesa. Lusitania Sacra, [s. L.], n. 28, p.153-172, 2013. Julho-dezembro.

TOSO, Cláudia Eliane Ilgenfritz; ROSA, Sandra Coppini. Disciplinaridades e interdisciplinaridades: entre visibilidades e possibilidades. Interfaces: Educação e Sociedade, Santo Ângelo, n. 1, p.23-33, 2014.
Published
2018-11-07
How to Cite
De Oliveira Cardoso, M. C., Rodrigues, A. L. F. da C., Oliveira Cardoso, M. C. de, de Oliveira da Silva Alves, F. E., Santos Turco, C., & Macedo Costa Dantas, R. M. (2018). Interdisciplinarity and CAPES evaluation criteria: a case study of an undisciplined program. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.227
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade