Coloring chemistry teaching: the effect of color on chemistry learning
Abstract
The exact sciences are interpreted by many people, as being distant from everyday knowledge and difficult to understand. But, what would it be like if knowledge were worked on in another way? If teaching was focused mainly on the aspects that commonly arouse people's interest? In perspective, the color theme could be adopted as a creative instrument for chemistry learning. The objective of this work is to show how the effect of colors on chemistry can be an ally in learning this area of the exact sciences, stimulating the interest of students and, consequently facilitating the teaching and learning process.
Downloads
References
ARROIO, A.; HONÓRIO, K. M.; WEBER, K. C.; HOMEM-DE-MELLO, P.; GAMBARDELLA, M. T. P.; DA SILVA, A. B. F. O show da química: motivando o interesse científico. Química Nova, v. 29, n. 1, p.173-178, 2006.
DE CARVALHO, L. P.; REZENDE, H. C.; DA SILVA, R. M. G.; COELHO, N. M. M. Reações Oscilantes no Ensino de Química. In: Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química, 29a., 2006. Águas de Lindóia - SP. Anais... Águas de Lindóia, 2006. Disponível em http://sec.sbq.org.br/cd29ra/resumos/T1402-1.pdf. Acesso em: 30, set, 2017.
DENIS, C. Metodologia de seleção de tomates para processamento industrial por meio da visão computacional e redes neurais. 2009. 117f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Processos Químicos e Bioquímicos) – Centro Universitário do Instituto Mauá de Tecnologia, São Caetano do Sul, 2009.
KANASHIRO, M. A Cidade e os Sentidos: Sentir a Cidade. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 7, p. 155-160, 2003.
LONDERO, F. T. Estimativa de orientação com uma bússola visual baseada em cores. 2016. 80f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS, 2016.
LORETO E. L. S.; SARTORI H. S. Simulação da visão das cores: decodificando a transdução quântica-elétrica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 2: p. 266-286, 2008. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/viewFile/2175-7941.2008v25n2p266/5635
LUZZI, F. O. Óptica da fotografia: Abordagem CTS sob a perspectiva da Aprendizagem Significativa. 2017. 192f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto - MG, 2017.
MARTINS, G. B. C.; SUCUPIRA, R. R.; SUAREZ, P. A. Z. A Química e as Cores. Revista Virtual de Química, v. 7, n. 4, p. 1508-1534, 2015.
NERY, A. L. P.; FERNANDEZ, C. Fluorescência e Estrutura Atômica: Experimentos Simples para Abordar o Tema. Química Nova na Escola, n. 19, p. 39-42, 2004.
NETO, J. D. M. Química da cor. In: Semana da Química do Departamento de Química da UFPR, XIV., 2007. UFPR. Anais... UFPR, 2007. Disponível em http://www.quimica.ufpr.br/quim/img/minicursos/Cores2007/Cor1.pdf. Acesso em: 30, set, 2017.
NISHIDA, S. M. Sentido da visão. Apostila do Curso de Fisiologia, Departamento de Fisiologia, Unesp-Botucatu, 2012. Disponível em: <http://www.ibb.unesp.br/Home/ Departamentos/Fisiologia/Neuro/08.sentido_visao.pdf>. Acesso em: 30, set, 2017.
PEIXOTO, E. M. A. Neônio. Química Nova na Escola, n. 9, 1999. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/elemento.pdf>. Acesso em: 30, set, 2017.
UFF. Espaço UFF de Ciências. Percepção do Ambiente. Disponível em http://www.uff.br/espacouffciencias/percepcaodoambiente.htm. Acesso em: 30, set, 2017.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.