Universidade Federal do Ro de Janeiro computer museum

Keywords: History of the NCE, Construction of technological Artifacts, Computer museum

Abstract

The Tércio Pacitti Institute for Computational Applications and Research (NCE), in the year of its Golden Jubilee, launched, as part of the commemorative initiatives of the date, the Ground Zero of the UFRJ Computer Museum. The Museum's collection features technological artifacts built in NCE's research laboratories at a time when the country, and especially UFRJ, showed great potential for technological development. The Computer Museum intends to rescue institutional memory and preserve the legacy left by the NCE and its pioneering researchers. Many of them helped to outline the market reserve policy in Informatics that, during a period, led to the development of equipment and prototypes passed on to the nascent national Informatics industry. The NCE differentiated itself from other university computing centers, because, over the years, it supported its performance on the teaching-research-extension tripod. Its artifact research and development activities have always been associated with its practical application, whether to support UFRJ teaching or computerization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, V. Manual de História Oral. FGV, 2012

BIANCHI, P. E assim se passaram, quem diria, vinte anos. Memórias do Núcleo.Rio de Janeiro, 163p. Biblioteca do NCE/UFRJ, 1988.

CERTEAU, M. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária,

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

MARQUES, I.C. Computação na UFRJ: uma perspectiva. CAPRE - boletim Informativo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 21-28, abr. / jun. 1974.

MARQUES, I.C. Reserva de Mercado: Um mal entendido caso político-tecnológico de ”sucesso” democrático e ”fracasso” autoritário. Revista de Economia, Curitiba, n. 24, p. 89-114. Editora da UFPR, 2000.

MARQUES, I.C. Testemunho e pesquisa: concepção e uso em produção dos protótipos do Núcleo de Computação Eletrônica/U.F.R.J. na década de 1970. Historia de la informática enLatinoamérica y el Caribe: investigaciones y testimonios / compilado por Jorge Aguirre y RaúlCarnota. – 1ª ed. - RíoCuarto: Universidad Nacional de Río Cuarto, 2009, p. 167-182.

MARQUES, I.C. Revisitando o discurso mobilizador da “reserva de mercado” dos anos 1970 à luz dos Estudos CTS. XL Conferencia LatinoamericanaenInformatica/ XL LatinAmericaComputingConference, SHIALC 2014, Montevideo, Uruguay, 2014.

NORA, P. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, n.10, 1993.

OLIVEIRA, A. J. B. A casa de Minerva – entre a ilha e o palácio.2011. Tese (Doutorado em Memória Social). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

OLIVEIRA, A. J. B. de. História, memória e instituições: algumas reflexões teórico-metodológicas para os trabalhos do Projeto Memória. In: Universidade e Lugares de Memória, p. 41-62. SIBI/FCC/UFRJ, 2008.

PACITTI, T. Do Fortran. à Internet no rastro da trilogia: Educação, Pesquisa e

Desenvolvimento. 441 p. Makron Books. 1998.

__________ Relatório Anual Núcleo de Computação Eletrônica, 1972 – 1978.

SANTOS, F. F. A construção sociotécnica do PPF: um processador de ponto flutuante para o IBM-1130 desenvolvido no NCE/UFRJ.Dissertação. (Mestrado em Informática) - Núcleo de Computação Eletrônica. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, UFRJ, 2004.

SCHEINER, T. C. M. Comunicação - educação - exposição: novos saberes, novos sentidos. Semiosfera. Revista de Comunicação e Cultura, Rio de Janeiro, n. 4-5, 2003.

SOFIA, A. A. O, HALLAR, K., HAMMAR, V.. Um Museo de Informatica em laPatagonia Austral in proceedings III Simpósio de Historia de laInformatica de AmericaLaltina y el Caribe. SHIALC. p. 60-64. 2014.

Published
2017-11-06
How to Cite
Faria da Costa Rodrigues, A. L., & Macedo Costa Dantas, R. M. (2017). Universidade Federal do Ro de Janeiro computer museum. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), 9. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.176
Section
Educação, Cultura e Cidadania