In the midway: the geometric and projective draw between the “Two Cultures”

Keywords: Education, Arts, Mathematic

Abstract

Geometric and Projective Draw is configured as an area of ​​knowledge that transitions between the arts and mathematics. Goes through knowledges dissocieteds, emphasizing the interdisciplinarity present in the production of human knowledge, so often overlooked by Western scientific thought. This article proposes a dialogue between the question of the transience of geometric and projective draw, in the areas of Mathematics and Arts, with the question of the evolution of scientific thought in the West, showing how this evolution directly interfered in the separation of these knowledge in the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Ana Paula Batista. Memórias do Ensino de Desenho na UFPel: Da Escola de Belas Artes ao Centro de Artes. Dissertação de Mestrado, Pelotas: UFP, 2012.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

_______. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Arte. Brasília: MEC/SEF, 1998.

HESSEN, Johannes. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva S. A., 1998.

PINTO, Beatriz dos Ramos. O Desenho Geométrico e o currículo escolar: escola, atualidade e luta. (Monografia de conclusão de Especialização). Escola de Belas Artes – UFRJ, 2013.

ROSA, Luiz Pinguelli. Tecnociências e Humanidades: novos paradigmas, velhas questões. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

SANTOS, Rosângela S.; ORMEZZANO, Graciela. Para além da geometria na escola: Antigas e novas abordagens. UPF editora. Passo Fundo, 2005.

SNOW, Cherles Percy. As duas culturas e uma segunda leitura: uma visão ampliada das Duas Culturas e a Revolução Científica. SP: EDUSP, 1995.

Published
2017-11-06
How to Cite
Dos Ramos Pinto, B. (2017). In the midway: the geometric and projective draw between the “Two Cultures”. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), 6. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.167
Section
Educação, Cultura e Cidadania