A new perspective on the use of DOSVOX in the treatment of cognitive disabilities
Abstract
This work presents the experience in the application of technology used for people with visual impairments in a new approach. The introduction section presents the motivations that led to its development. In the following sections, in addition to presenting the theories that linked the performance of the activity, as well as the target audience in question, a reflection on the complexity of thought is presented, for the context and definition of the proposal: the application of the DOSVOX System as a resource for the treatment of people with cognitive disabilities. Then, the actor-network theory that allows the connection between the different actors in this context is presented. The results section highlights the main observations about the work.
Downloads
References
BERSCH, R. Tecnologia assistiva e educação inclusiva. In: Ensaios Pedagógicos, Brasília: SEESP/MEC, p. 89 - 94,2006
.
DA FONSECA, W. de N. T. O uso do software DOSVOX na educação dos deficientes visuais.2012. Especialização ( Mídias na Educação). Universidade Federal do Amapá. 2012. Amapá.
BRASIL. SDHPR - Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência - SNPD. 2009. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/publicacoes/tecnologia-assistiva. Acesso em 07 de outubro de 2017.
CUNHA, E.E.- JogaVOX: Ferramenta e Estratégias para Construção de Jogos Educacionais para Deficientes Visuais. 2007, Dissertação (Mestrado em Informática) -, Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
GRIEVE, J.; GNANASEKARAN, L. Neuropsicologia para Terapeutas Ocupacionais –Cognição no Desempenho Ocupacional. Terceira Edição. Editora Santos, São Paulo -SP -2010.
LATOUR , B. Esperança de pandora, Bauru, SP: EDUSC. 2001.
____________ Reagregando o Social. Bauru, SP: EDUSC/ Salvador, BA: EDUFBA. 2012.
NCE UFRJ. Projeto DOSVOX. Núcleo de Computação Eletrônica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://intervox.nce.ufrj.br/dosvox>. – Acesso em 07 de outubro de 2017
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo.3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005.
RADABAUGH, M. P. NIDRR's Long Range Plan Technology for Access and Function .Research Section Two: NIDDR Research Agenda Chapter 5: TECHNOLOGY FOR ACCESS NA D FUNCTION
TROMBLY, C.A.; RADOMSKI, M.V. Terapia Ocupacional para Disfunções Físicas. 5ª. Edição. Editora Santos. São Paulo, 2005. http://intervox.nce.ufrj.br/dosvox - acesso em 7 de outubro de 2017.
Todos os artigos publicados na Revista Scientiarum Historia recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da Revista Scientiarum Historia como a editora original do artigo.