Astronomia, história da ciência e ensino de física: um projeto interdisciplinar

Keywords: Astronomy, Physics teaching, History of Scienc

Abstract

Astronomy is probably the oldest of all sciences. Observing the sky has always sparked curiosity and the search for explanations for the phenomena of nature. Unfortunately, the themes surrounding this science are still little explored throughout school life, with its contents being addressed by science teachers in elementary and physical education during high school. Treating the topic of astronomy in high school is a crucial issue for teachers in this discipline. As the current legislation establishes that classes must meet issues such as contextualization and interdisciplinarity, it is proposed that content involving the History of Science can make these classes more attractive. In this work, in this way, we insert astronomical content in physics classes via History of Science aiming at obtaining a richer and more integrated teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GUTTMANN, G.; BRAGA. M. Universo dinâmico e Big Bang: uma outra forma de se abordar o Cosmo no Ensino Médio. In: SILVA, A. P. B.; GUERRA, A. (org.). História da Ciência e Ensino: Fontes Primárias e propostas para sala de aula. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015, p. 137-147.
MOURÃO, R. R. F. Kepler: a descoberta das leis do movimento planetário. São Paulo: Odysseus Editora, 2003.
OLIVEIRA, K.; SARAIVA, M. F. Astronomia e astrofísica. 2. ed. São Paulo: Livraria da Fisica, 2004. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2017.
SILVA, G.A. Leis de Kepler do movimento planetário: um breve panorama de como a história da cosmologia mostra sua descoberta. In: 15º SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA E DA TECNOLOGIA, 2016, Florianópolis. Anais eletrônicos... São Paulo: SBHC, 2016. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2017.
Published
2017-11-06
How to Cite
Alves Silva, G. (2017). Astronomia, história da ciência e ensino de física: um projeto interdisciplinar. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), 7. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.118
Section
História e Filosofia das Ciências e da Matemática