Unpacking the memories of the UFRJ Computer Museum: about the podcast Memórias.zip

Keywords: UFRJ Computer Museum, Virtual Museum, Podcast

Abstract

In early 2020, due to the Covid-19 pandemic, the Federal University of Rio de Janeiro suspended non-essential classroom activities, including visits to university museum spaces. This necessary suspension also paralyzed the activities under development at the university’s Computer Museum.  In search of a new role for the Museum, so that it would not be forgotten, the team involved in its creation started the development of its virtual environment. In the movement of occupying the Museum through virtual spaces, some actions were defined: the construction of a website to make available data about its collection; the creation of a 3D virtual tour that allows visitors to enter the Museum and explore some of its pieces; the elaboration of stories and curiosities about the objects exhibited in the museum to be published in a podcast. At a time when the graduate program in History of Science and Technology and Epistemology celebrates the centennial of the 1922 Week, this work celebrates the possibility of telling part of the history of Brazilian computing, of this seed called Brazil, in a different way, beyond technical reports. In this paper we register the first steps for the creation of the podcast "Memórias.zip", a task different from writing technical articles. We believe that this article can encourage different forms of memory records for other institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia de Oliveira Cardoso, Instituto Tercio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Analista de Sistemas (Pesquisadora), com M.Sc. pelo IM/NCE/UFRJ e doutorado em HCTE/UFRJ, atuando na interface  Informática e Sociedade.

Regina Maria Macedo Costa Dantas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui bacharelado e licenciatura em História (UGF - 1980), Mestrado em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/UNIRIO (2007), Doutorado em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia/HCTE pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ (2012). Realizou Pós-doutorado na mesma Universidade (2013). Aposentada como Técnica em Assuntos Educacionais da UFRJ (2017).

Ana Lucia Faria da Costa Rodrigues, Instituto Tercio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Ana Lucia Rodrigues é Assessora de Comunicação no Instituto Tercio pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestre em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia. 

References

ANDRADE, M. de. Macunaíma, Barueri: Novo século Editora, 2017.

ANTROPOTRETAS, Antropo... o quê?, Podcast, [S. I.: s. n.], 2020. Disponível em: https://antropotretas.wordpress.com/ Acesso em: 05 out. 2022.

CARDOSO, M. de O. Computação em 1 minuto (Podcasts), TI Bits (Vídeos). 2017. Não publicado.

CARDOSO, M. de O.; CARDOSO, M. C. O. No segundo do byte: quem mexeu no meu tempo? Revista Scientiarum Historia, v. 1, 21 jan. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i0.264. Acesso em: 09 set. 2022.

CIENTEC. Matemática. c2022. Disponível em: https://www.cientec.or.cr/areas/matematica. Acesso em: 05 set. 2022.

FARGHALY, S. M.; ANDRADE, C. R. F. de. Programa de treinamento vocal para locutores de rádio. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [online]. São Paulo, 2008, v. 13, n. p. 316-324. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-80342008000400004. Acesso em: 09 set 2022.

GARCIA, G. C. de (Org.) Produção de podcasts, divulgação científica e humanidades. Workshop. In: IX Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade (ESOCITE.BR), São Carlos: UFSCar, 2021.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

HALBWACHS, Maurice. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Felix Alcan, 1925.

LUIZ L, ASSIS, P. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (INTERCOM), Anais eletrônicos [...], Caxias do Sul: UCS, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-0302-1.pdf. Acesso em: 25 jun. 2022.

MATEX1MINUTO, Blog Matex1minuto. Costa Rica: CIENTEC, 14 mai. de 2010. Disponível em: http://matex1minuto.blogspot.com. Acesso em: 05 set. 2022.

MATTERPORT. Matterport, c2022. Digital Twins, reimagined, re-engineered, and ready for anything. Disponível em: https://matterport.com. Acesso em: 10 out. 2022.

MORAES, M. O. PesquisarCOM, Política Ontológica e deficiência visual In: Moraes, M. O; Kastrup, V. (org.). Exercícios de ver e não ver. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2010, p. 26-51. Disponível em: https://app.uff.br/slab/uploads/2010_txt15.pdf. Acesso em: 05 out. 2022.

MORAES, M. O.; DE TOLEDO QUADROS, L. C. Ciência no feminino e narrativas de pesquisa: PesquisarCOM e a artesania na pesquisa. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–14, 2020. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/e3577. Acesso em: 12 fev. 2023.

MIOTTI, A. C.; NADER, R. V. Vazios Historiográficos: uma lacuna chamada Escola Nacional de Minas e Metalurgia da Universidade do Brasil. In: 15o. Congresso Scientiarum Historia. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2022. p. 273-283. Disponível em: http://www.hcte.ufrj.br/downloads/sh/sh15/anais_SH_15.pdf. Acesso em 02/02/2023.

MUSEU DA COMPUTAÇÃO. Tour Virtual, Rio de Janeiro: UFRJ, 2022. Disponível em: https://museucomputacao.ufrj.br. Acesso em: 05 ago. 2022.

NCE. Projeto Memória. Este site foi concebido para contar a história da instituição desde sua criação e será construído de forma incremental. Rio de Janeiro: UFRJ, c2022. Disponível em: http://www.memoria.nce.ufrj.br/. Acesso em: 17 set. 2022.

NORA, P. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo: PUC, n. 10, p. 07-28, dez., 1993.

OXIGÊNIO, Podcast. 2017. Campinas: Unicamp, 2015. Disponível em: https://www.oxigenio.comciencia.br. Acesso em: 05 out. 2022.

PAZ, E. A importância do podcast para produzir e divulgar conteúdos. Arco - Jornalismo Científico e Cultural, Santa Maria: UFSM, fev. 2021. Disponível em: https://www.ufsm.br/midias/arco/podcast/. Acesso em: 25 jun. 2022.

RODRIGUES, A. L. F. C., CARDOSO, M. de O., DANTAS, R. M. M. C. Do físico ao virtual: a transformação do Museu da Computação da UFRJ. In: IX Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade (ESOCITE.BR), Parte II – Trabalhos Completos, 2021, Anais eletrônicos [...] São Carlos: UFScar, 2022. p. 798-804. Disponível em: https://esocite9.esocite.org.br/wp-content/uploads/2022/11/esocite9AnaisCompletosFinal.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.

ROSSI, Paolo. Ricordare e dimenticare. Tradução: Icléia Thiesen Magalhães Costa e Alejandra Saladino. In: Il passato, la memória, I’oblio: sei saggi di storia della idee. Bologna: Il Mulino, 1991.

Published
2023-05-04
How to Cite
de Oliveira Cardoso, M., Macedo Costa Dantas, R. M., & Faria da Costa Rodrigues, A. L. (2023). Unpacking the memories of the UFRJ Computer Museum: about the podcast Memórias.zip. Scientiarum Historia Magazine, 1(1), e381. https://doi.org/10.51919/revista_sh.v1i1.381
Section
Ciência, Tecnologia e Sociedade